In september 1996 kocht Airventure de grootste loods op de Antwerpse luchthaven. Het is tekenend voor de ambitie van het vier jaar jonge luchttaxibedrijf. Zijn ontstaan dankt het aan een toevallige ontmoeting. Binnenhuisarchitect en immobiliënbeheerder Martin Franck volgde een vliegcursus bij Gino Loosen, die zowel vlieginitiatie als beroepsopleiding voor piloten gaf. Franck had net een fl...

In september 1996 kocht Airventure de grootste loods op de Antwerpse luchthaven. Het is tekenend voor de ambitie van het vier jaar jonge luchttaxibedrijf. Zijn ontstaan dankt het aan een toevallige ontmoeting. Binnenhuisarchitect en immobiliënbeheerder Martin Franck volgde een vliegcursus bij Gino Loosen, die zowel vlieginitiatie als beroepsopleiding voor piloten gaf. Franck had net een florissante zaak gespecialiseerd in hedendaagse verlichting van de hand gedaan en zag wat in de commerciële troeven van Gino. Met Gino als piloot en Martin als copiloot vliegen we in hun Embraer 121 Xingu van hun hoofdzetel in Deurne naar hun tweede standplaats in Zaventem, een vlucht(je) van 12 minuten. Met de Xingu, een charmante maar vinnige turbo prop van Braziliaanse makelij, met een comfortabele ruimte voor zes passagiers, bestrijkt Airventure een lucratieve marktniche. De non-stopvluchten blijven beperkt tot Europa, maar daar schuilt ook de grootste vraag vanuit ons land. "Van Paul Jambers of zijn equipe krijgen we wel eens de vraag om namen van de jetset door te spelen. Dat getuigt van een verkeerde opvatting over de luchttaxi. We vervoeren zakenlui die hun centen tellen en ons alleen maar kiezen omdat deze wijze van verplaatsen vele voordelen heeft. Ach ja, we vliegen ook wel eens mensen die hier in smoking aankomen en dringend naar een bruiloft in Zuid-Frankrijk moeten, maar helaas komt dat te weinig voor", knipoogt Loosen. Zoals haast alle luchttaxi's, komt een flink deel van de omzet (bijna een derde bij Airventure) van medische vluchten. Voegt Franck eraan toe : "Dat kan ook organenvervoer zijn. Niet zelden belt men 's nachts om onmiddellijk een orgaan af te halen. Onze piloten moeten dus soepel zijn. Een doorsnee familiaal leven met een nine-to-five-job is aan ons niet besteed. Flexibiliteit is onze troef." De Xingu werd gekocht van het ministerie van Verkeerswezen. Als minister van Verkeer maakte de huidige premier Jean-Luc Dehaene er gebruik van. Naast de elegante Braziliaan, bezit Airventure onder meer twee ranke Tsjechische Zlins. "Die zijn echter niet voor commercieel gebruik", lacht Franck. "Daarmee doet Gino luchtacrobatiek." Ieder zijn pleziertje. Info : (03) 285.66.66 en (03) 440.02.03.