De feiten zijn niet nieuw, maar het dossier zou eerstdaags weer in een stroomversnelling kunnen komen. De vzw Airline Operators Committee (AOC), die een 60-tal luchtvaartmaatschappijen groepeert, en de vzw Board of Airline Representatives (BAR), de belangenvereniging van zo'n 45 vertegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen, zijn niet te spreken over de monopoliepositie van Rest Air NV, een dochter van Carestel van de familie Van Milders, op de luchthaven van Zaventem. Een kortgeding wordt niet uitgesloten.
...

De feiten zijn niet nieuw, maar het dossier zou eerstdaags weer in een stroomversnelling kunnen komen. De vzw Airline Operators Committee (AOC), die een 60-tal luchtvaartmaatschappijen groepeert, en de vzw Board of Airline Representatives (BAR), de belangenvereniging van zo'n 45 vertegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen, zijn niet te spreken over de monopoliepositie van Rest Air NV, een dochter van Carestel van de familie Van Milders, op de luchthaven van Zaventem. Een kortgeding wordt niet uitgesloten.Eind '93 kent BATC, de privé-uitbatingsvennootschap van de luchthaven, de koncessie voor alle restauratie toe aan Rest Air. Belgavia, dat het kontrakt sinds jaar en dag in handen had, is verliezende partij. Nieuw echter is dat ook de verhuring én uitbating van alle executive lounges het exclusief recht wordt van Rest Air. Uitzondering : Sabena, dat de exploitatie van de lounges in eigen beheer mag nemen omdat ze instaat voor meer dan 25 % van het passagiersvolume van de luchthaven.AOC en BAR richten op 11 april '94 een brief naar BATC om de toestand aan te klagen. BATC antwoordt dat het kontraktueel gebonden is aan Rest Air. AOC en BAR blijven niet bij de pakken zitten en stappen, overtuigd van de inbreuk op art. 2 paragraaf 1 en 3 van de wet op de bescherming van de ekonomische mededinging, op 11 juli naar de Dienst voor Mededinging van het ministerie van Ekonomische Zaken. Op dat moment heeft echter nog geen enkele luchtvaartmaatschapij een kontrakt ondertekend met Rest Air, en staat EZ machteloos.Sinds enkele maanden heeft British Airways, als eerste, wel een 12 bladzijden tellend kontrakt met Rest Air voor de huur en de uitbating van haar executive lounge in de nieuwe passagiersterminal. Zegt Luc Geens, voorzitter van AOC en BA-luchthaven manager : "Ik heb niet te klagen over de dienst van Rest Air, maar ik verzet mij tegen het principe dat ik geen keuze heb. Hoe kan ik nu een prijs negotiëren als ik geen alternatief heb ? Ik ken iemand die de lounge voor ons zou willen uitbaten, maar het mag niet. " Ondertussen ligt een kopij van het kontrakt bij de Europese Kommissie en staat kontaktname met de Dienst voor Mededinging weer op het programma. Een kortgeding hoort tot de mogelijkheden.Wie wel klant is bij Rest Air voor de uitbating van zijn executive lounges en dit niet verplicht is, is Sabena. Sabena dat over een eigen, doorgaans voor haar kwaliteit geprezen, cateringafdeling beschikt. Eind vorig jaar ontkende Sabena in alle talen dat het de uitbating van haar lounges zou overlaten aan Rest Air. De commercieel direkteur van Sabena is Bernadette Van Milders en haar tweelingbroer, Luc Van Milders, is algemeen direkteur van Rest Air.