Streetmarketing in Matonge

In Matonge, de Afrikaanse wijk in Brussel, liep eind april, begin mei een streetmarketingactie van Air France-KLM. Om de Afrikaanse gemeenschap in België bij zijn marketingcampagne te betrekken, kondigde de luchtvaartmaatschappij op de straatstenen promoties naar bestemmingen als Kinshasa, Kigali en Brazzaville aan.
...

In Matonge, de Afrikaanse wijk in Brussel, liep eind april, begin mei een streetmarketingactie van Air France-KLM. Om de Afrikaanse gemeenschap in België bij zijn marketingcampagne te betrekken, kondigde de luchtvaartmaatschappij op de straatstenen promoties naar bestemmingen als Kinshasa, Kigali en Brazzaville aan. Deze actie maakt deel uit van een grootschalig plan van het bedrijf om zijn positie in Afrika nog te verstevigen, zegt Bernard Castel, woordvoerder van Air France-KLM in België. Zo werd België in april overspoeld door 1200 affiches. De gezichten van de Afrikaanse hostesses werden in Frankrijk uitgekozen, maar de foto van de vogelvlucht werd speciaal voor de Belgische campagne ontwikkeld (zie bladzijde hiernaast). Promoties op sommige bestemmingen buiten beschouwing gelaten, is het de eerste keer dat Air France-KLM zijn communicatie in België volledig toespitst op het Afrikaanse continent. Waarom nu? Air France-KLM krijgt op de Afrikaanse bestemmingen steeds meer concurrentie: enerzijds van Brussels Airlines, dat na het faillissement van Sabena zijn marktaandeel wil heroveren - en sinds april ook naar Agadir en Marrakesh vliegt - en anderzijds van maatschappijen uit de Golfstaten (Etihad Airways, Emirates en Qatar Airlines), die via Zaventem naar Afrika vliegen. En dan is er nog een handvol Afrikaanse maatschappijen zoals Royal Air Maroc en Turkish Airlines.Voor Belgische passagiers heeft Air France-KLM een nadeel: de maatschappij vliegt via Parijs of Amsterdam naar Afrika. Dankzij de Thalys zou ze in België en Luxemburg toch ongeveer 15 procent marktaandeel hebben op Afrikaanse bestemmingen. Op Europees niveau zou dat cijfer zelfs oplopen tot 26 procent. De recente campagne heeft dus veel weg van een offensief op de Belgische markt. Air France-KLM vliegt naar 52 Afrikaanse bestemmingen. Bij Brussels Airlines zijn dat er (slechts) twintig, terwijl de groep Lufthansa (waar Brussels Airlines deel van uitmaakt) een veertigtal Afrikaanse bestemmingen bedient. Air France-KLM mikt vooral op de hoge frequentie. "We doen dagelijks 27 Afrikaanse bestemmingen aan", aldus woordvoerder Bernard Castel. In totaal biedt de groep 402 vluchten per week aan tussen Europa en Afrika. Lufthansa spreekt over meer dan 270 vluchten. De belangstelling van de luchtvaartmaatschappijen voor Afrika heeft te maken met het groeiende aantal reizigers op die bestemmingen. Brussels Airlines vervoerde in januari 2011 ruim 13 procent meer passagiers naar Afrika dan in januari 2010. Het zijn ook rendabele bestemmingen (vrij duur, goed gevuld) en zelfs echte melkkoeien voor de vliegmaatschappijen. CHRISTOPHE CHARLOT