De jaarcijfers van Resilux zullen wellicht geen hoogvlieger zijn. In de eerste jaarhelft heeft de Oost-Vlaamse producent van petpreforms en petflessen te veel hinder ondervonden van de crisis in Zuid-Europa en van de tegenvallende lente in Noordwest-Europa. De toegevoegde waarde, die een betere graadmeter is dan de omzet, daalde in die periode met ruim 10 procent tot 28,8 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebit) zakte met 40 procent tot 7,2 miljoen euro. De nettowinst dook naar 4,1 miljoen euro, wat neerkomt op een ...

De jaarcijfers van Resilux zullen wellicht geen hoogvlieger zijn. In de eerste jaarhelft heeft de Oost-Vlaamse producent van petpreforms en petflessen te veel hinder ondervonden van de crisis in Zuid-Europa en van de tegenvallende lente in Noordwest-Europa. De toegevoegde waarde, die een betere graadmeter is dan de omzet, daalde in die periode met ruim 10 procent tot 28,8 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebit) zakte met 40 procent tot 7,2 miljoen euro. De nettowinst dook naar 4,1 miljoen euro, wat neerkomt op een terugval met 45 procent. Per aandeel was dat een achteruitgang van 3,82 naar 2,11 euro. Resilux heeft weinig ondernomen om die stevige daling van zijn winst tegen te gaan. De voorbije jaren heeft het extra personeel aangeworven en heel wat geld besteed aan onderzoek en ontwikkeling. Die middelen gaan niet alleen meer naar voorvormen om drankflessen te maken. Het management zet sterk in op AirOLux, de joint venture die het heeft opgezet met de Zwitsers-Nederlandse groep IPSvoor de ontwikkeling van AirOPack. Dat is een nieuwe technologie om vloeistoffen, poeders, gassen en producten met een gemiddelde tot hoge viscositeit -- zoals crèmes, schuim en gels -- af te vullen in pet. AirOPack gaat niet alleen de concurrentie aan met glas en tetrapak, maar ook met aluminium. Het product moet Resilux een nieuwe dimensie geven. AirOLux heeft al drie klanten geworven voor AirOPack. Eind vorig jaar raakte bekend dat een wereldspeler in verzorgingsproducten een contract had getekend. Daarvoor werden Supermax, de op een na grootste producent van scheerproducten ter wereld, en een vooraanstaande distributeur over de streep getrokken. Vanaf dit jaar kan AirOPack op industriële schaal worden geproduceerd. Tegen 2015 wil Resilux een omzet van 125 miljoen euro halen uit het nieuwe product. De joint venture maakte in 2011 een verlies van 1,1 miljoen euro en ook 2012 eindigt wellicht in de rode cijfers. Vanaf 2013 moet ze minstens break-even draaien. Interessant is dat IPS, de partner van Resilux, een beursnotering heeft in Zürich. Het heeft een beurskapitalisatie van bijna 100 miljoen Zwitserse frank of 82 miljoen euro. AirOLux dekt dus al bijna twee derde van de beurskapitalisatie van Resilux. Door de macro-economische context zijn 2012 en zelfs 2013 overgangsjaren voor Resilux. Maar de succesvolle ontwikkeling van AirOLux moet de winsten van Resilux vanaf 2014 een stevige impuls geven. We beschouwen het aandeel van Resilux als een van de meest beloftevolle Belgische aandelen voor de volgende jaren. AirOPack moet in 2013 dan wel een volledige doorbraak realiseren. DANNY REWEGHS