ADVERTEERDERS

De grootste

Uit cijfers van MediaMark blijkt dat Procter & Gamble in de eerste zes maanden van dit jaar de grootste adverteerder was. P&G (producent van onder meer Dash, Ariel, Tide, Vizir, Dreft, Pampers, Always, Wash & Go en Mr Proper) gaf 706 miljoen frank uit aan reclame in de media : 7,3 % meer dan in de eerste helft van 1995. Daarmee heeft P&G een aandeel van 2,98 % in de totale uitgaven op de reclamemarkt, die van januari tot en met juni 1996 ruim 23 miljard frank bedroegen.

Nummer twee is Unilever (producent van onder meer Iglo-Ola, Omo, Organics, Planta, Becel en Solo), met een besteding van 699 miljoen frank (10,2 % meer dan in 1995). Op de derde plaats staat PSA Peugeot-Citroën, dat ruim 512 miljoen uitgaf aan mediareclame : een stijging van 23,6 %.

Opvallend is dat de auto-importeurs een flink pak meer geïnvesteerd hebben dan vorig jaar. Een verklaring daarvoor is de autosalon die in januari plaats vond, en die altijd borg staat voor veel publicitair geweld.

D’Ieteren (zevende in de ranglijst) schroefde de uitgaven met 20,3 % op tot 373 miljoen frank. Renault (elfde) besteedde 22,3 % meer aan reclame en kwam zo aan een totaal van bijna 303 miljoen. Moorkens Car Division (Mitsubishi) is veertiende en gaf maar liefst 83,8 % meer uit aan reclame (totaal 270 miljoen).

Opel Belgium staat met 247 miljoen vlak achter Moorkens, en had 22,3 % meer over voor reclame. Daarna volgt Fiat Auto Belgio, dat 232,8 miljoen spendeerde aan reclame (een stijging van 24,6 %). Bij de auto-importeurs is International Motor Company (Toyota) de grote uitzondering in de top-twintig : dit bedrijf gaf 15 % minder uit aan reclame in de media (totaal 215,4 miljoen).

D’Ieteren was in de eerste zes maanden van dit jaar de grootste krantenadverteerder, met bijna 191 miljoen frank (zowat 51 % van het reclamebudget). Bij de tijdschriften kwam de grootste besteding op naam van L’Oréal Group (102 miljoen of 27,5 % van het budget) en bij affichage was Philip Morris de grootste met 107 miljoen (23,3 % van het budget). De Belgische Staat was de grootste radio-adverteerder, met bijna 80 miljoen (23,3 % van de reclame-uitgaven van de overheid).

Procter & Gamble en Unilever staken bijna al hun geld in televisie. P&G was de grootste tv-adverteerder, met 655 miljoen frank (92,7 % van het reclamebudget van P&G). Unilever gaf aan tv-reclame bijna 606 miljoen uit (86 % van het budget). Op de derde plaats bij de tv-adverteerders staat Danone Group, met “slechts” 319 miljoen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content