Adidas is een beetje Belgisch geworden. De Rode Duivels dragen voortaan de drie befaamde strepen van het merk op hun nieuwe tricolore shirts. Voor de Duitse fabrikant is dat een uitstekende zaak, zeker nu onze nationale ploeg op de eerste plaats prijkt in het landenklassement van de FIFA.
...

Adidas is een beetje Belgisch geworden. De Rode Duivels dragen voortaan de drie befaamde strepen van het merk op hun nieuwe tricolore shirts. Voor de Duitse fabrikant is dat een uitstekende zaak, zeker nu onze nationale ploeg op de eerste plaats prijkt in het landenklassement van de FIFA. Herbert Hainer, de CEO van Adidas, is een tevreden man. Hij leidt de onderneming al veertien jaar en is erin geslaagd het sportmerk uit te bouwen tot een internationale speler waarmee rekening moet worden gehouden. Adidas holt weliswaar nog altijd zijn Amerikaanse concurrent Nike, het nummer één van de wereld, achterna in de verkoop van sportuitrusting, maar de Europese onderneming is vastberaden haar achterstand in te halen met een nieuw strategisch plan gericht op 2020. HERBERT HAINER. "Nee. Een van de redenen waarom we met België in zee zijn gegaan, is het jonge talent in de ploeg. We voelden dat de deal goed zou zijn voor de toekomst. Die eerste plaats is een mooie verrassing." HAINER. "Over de bedragen van onze contracten communiceren we niet." HAINER. "Dat bedrag werd vrijgegeven omdat Manchester United genoteerd staat op de beurs van New York. De club moet haar aandeelhouders informeren over het bedrag van het contract." HAINER. "Nog niet, maar alles hangt af van het succes van uw team. Als de Rode Duivels volgend jaar Europees kampioen worden, dan volgt ongetwijfeld een bonus." HAINER. "Absoluut. De verkoop gaat overal omhoog, behalve in Rusland. In West-Europa gaan we er met 18 procent op vooruit, in Latijns-Amerika met 20 procent. Zelfs in de Verenigde Staten groeien we met 11 procent. Onze merken Adidas en Reebok gaan overal vooruit. Vermits we onze collecties zes maanden op voorhand verkopen, kan ik al zeggen dat het jaar 2016 zeer goed oogt." HAINER. "Ten eerste ben ik ervan overtuigd dat de sector van sportartikelen almaar sneller gaat evolueren, omdat hij beïnvloed wordt door lifestyle en mode. Tegenwoordig zijn zelfs de trui-tjes van de nationale voetbalploegen modeartikelen. Daarom moeten we sneller reageren op de verlangens van de consumenten. Ten tweede gaan we focussen op zes steden: Sjanghai, Tokio, New York, Los Angeles, Londen en Parijs. In die steden worden de wereldtrends vastgelegd. Ten derde willen we onze onderneming en onze ingesteldheid meer openstellen voor nieuwe partners en sectoren. Zo ontwikkelen we op dit ogenblik een project met Google." HAINER. "Er was maar één aandeelhouder, Union Investment, die mijn ontslag heeft geëist. Die aandeelhouder heeft amper 0,9 procent van het kapitaal van Adidas in handen. Ik heb dan ook geen ontslag genomen. Ik heb enkele fouten toegegeven, maar er speelden ook externe factoren mee. Ik heb me ertoe verbonden de toestand recht te zetten en uit de resultaten van 2015 blijkt dat Adidas weer goed en wel in de race zit." HAINER. "Mijn prioriteit is de onderneming te doen groeien en ervoor te zorgen dat ze financieel gezond is. We willen overal competitief zijn. Nike is in de verkoop enkel het nummer één in de Verenigde Staten. Buiten de Verenigde Staten staat Adidas naast Nike." HAINER. "Nee! We rekenen ook op grote sportlui voor andere vormen van samenwerking. Uiteraard trachten we een deel van de opbrengsten uit lifestyle te halen, maar Adidas blijft een sportmerk, daarover bestaat geen twijfel." HAINER. "Dat is mogelijk, maar dat zal waarschijnlijk niet meer onder mijn bewind gebeuren. (lacht)" HAINER. "Nike is zeer aanwezig op zijn Amerikaanse thuismarkt. Die markt is meer gedigitaliseerd dan de andere. Maar we gaan niet stoppen bij 2 miljard. We geloven in e-commerce." HAINER. "We investeren meer dan 100 miljoen euro per jaar in onderzoek en ontwikkeling. We werken aan schoenen zonder veters, maar ook aan de recyclage van plastic dat uit de oceanen wordt opgevist. Binnen enkele maanden openen we in Duitsland onze eerste volledig geautomatiseerde fabriek." HAINER. "In de schoenindustrie is het automatiseringsproces nog niet zo ontwikkeld. Dat komt volgens mij omdat arbeidskrachten zo goedkoop waren in Azië. De parameters zijn echter aan het veranderen. Op dit ogenblik produceren we vooral in Azië, maar met de geautomatiseerde fabriek kunnen we de productie terugbrengen naar de landen waar onze producten gekocht worden. Dergelijke fabrieken kunnen ook in Frankrijk en in België komen." HAINER. "Die dimensie wordt almaar belangrijker in de onderneming. Ik denk dat de sportartikelen niet alleen zullen worden gebruikt voor sportbeoefening, maar dat ze ook iedereen zullen helpen zijn gezondheid in het oog te houden. Men kan bijvoorbeeld zijn bloeddruk, zijn hartritme, het aantal opgenomen calorieën meten." HAINER. "Ja. Runtastic beschikt over een twintigtal sportapps. De onderneming heeft al 75 miljoen gebruikers in de wereld en dat zijn potentiële gebruikers van de Adidas-producten." HAINER. "Dat raakt ons niet. Ik ben ervan overtuigd dat de consument het onderscheid kan maken tussen de FIFA-schandalen en wat wij doen." HAINER. "Enkele maanden geleden heb ik gezegd dat Platini bekwaam is de pet van FIFA-voorzitter op te zetten. Dat is nog altijd mijn mening, maar we moeten eerst zien wat er in de komende weken gaat gebeuren." HAINER. "Ik ga me eindelijk bezighouden met mijn gezin en mijn hobby's. Ik blijf actief in de raad van toezicht van Lufthansa en Allianz en bij Bayern München, waar ik voorzitter ben. Maar ik word geen CEO van een andere onderneming." HAINER. "Ja. Adidas is een echte internationale onderneming geworden. We hebben onze omzet verdrievoudigd en de winst verviervoudigd. En we hebben heel wat banen gecreëerd." Frédéric Brébant"Ik ben ervan overtuigd dat de consument het onderscheid kan maken tussen de FIFA- schandalen en wat wij doen"