Weer een gat in de markt gevonden en gevuld : AdExchange biedt buitenlandse commercials te huur aan voor hergebruik in België.
...

Weer een gat in de markt gevonden en gevuld : AdExchange biedt buitenlandse commercials te huur aan voor hergebruik in België.Men neme een bestaande reklamespot, en men zet die opnieuw in voor een ander produkt. Alleen het in de commercial getoonde produkt moet vervangen worden en de geluidsband aangepast ; daarna kan de spot zó op televisie.Dit is wat AdExchange uit Gent sinds kort aanbiedt aan de Belgische adverteerders. Jan Morre (van Jan Morre Produkties) kwam in kontakt met de al sedert de jaren tachtig in de VS bestaande internationale AdExchange-organizatie, hoorde dat er in ons land nog geen agent was en heeft nu de vertegenwoordiging voor België.De voordelen zijn duidelijk : de kosten voor het aanmaken van een reklamefilm gaan drastisch naar beneden (Morre heeft het over een gemiddelde prijs die 30 % bedraagt van wat normaliter betaald wordt voor een hier geproduceerde spot) en er zijn dingen mogelijk die anders veel te duur zouden uitvallen (bijvoorbeeld 100 rennende paarden filmen in de vrije natuur).COMPUTERANIMATIE.Hoe werkt AdExchange in de praktijk ? Stel dat een bedrijf een spotje wil maken voor cornflakes. De adverteerder klopt aan bij AdExchange en krijgt alle filmpjes van cornflakes te zien. Of alle commercials met een ontbijtscène. Of waarom niet zomaar een filmpje met gezonde energieke mensen. Waar het produkt van de oorspronkelijke spot in beeld komt, kan via computeranimatie het "nieuwe" produkt ingelast worden. Soms is dat zelfs helemaal niet nodig, omdat het produkt niet eens te zien is in de commercial.Op een demonstratietape toont AdExchange het voorbeeld van een aap die op vragen over een bankservice reageert met een hand voor de ogen, met nee-schudden of met blaasgeluiden. Die spot werd ook in Duitsland gebruikt voor een politieke campagne ; in ons land heeft een bank er interesse voor. En een commercial voor een radiostation blijkt perfekt bruikbaar te zijn voor audiocassettes : alleen de pay-off en het eindshot moesten aangepast worden.REGIONAAL.Voor wie is AdExchange bedoeld ? "Voor wie nog nét niet adverteert op televisie, " aldus Morre. "Bedrijven die ervan dromen om televisiereklame te maken, maar dat nog te duur vinden. AdExchange werkt drempelverlagend voor die adverteerders. " Hij denkt ook aan bedrijven en bureaus die nu adverteren op de regionale zenders, met filmpjes die soms kwalitatief niet goed zijn. "Daar zit geen idee achter, geen denkwerk, geen koncept. " De positieve uitzondering vormen nationale spots die "geregionalizeerd" zijn (door toevoeging van naam en adres van een plaatselijk verkoper van het geadverteerde produkt).Morre ziet ook klandizie bij adverteerders die al wel een commercial lieten maken, maar niet de middelen hebben om er iets echt goeds van te maken. De grote adverteerders kunnen evenzeer terecht bij AdExchange, om beelden uit het buitenland in te passen in de eigen campagnes.Zodra een adverteerder gekozen heeft voor een bepaalde spot, vraagt men de master copy op ; die film wordt dan voor de duur van één jaar geblokkeerd in de regio waar de adverteerder werkzaam is. Hoe groter het werkgebied, hoe hoger de prijs voor de rechten. Wat dat betreft, zit de Vlaamse adverteerder goed : de diverse regionale omroepen hebben een beperkt zendgebied, en VTM bestrijkt alleen Vlaanderen en Brussel.BUITENLAND.AdExchange haalt niet alleen buitenlandse commercials naar België, maar zoekt ook Belgische spotjes om die in het buitenland aan te bieden. Jan Morre meent dat de Belgische filmpjes zich daar heel goed toe lenen ; als voorbeeld noemt hij de zwart-witreklamespots van Spa, en ook de commercials van Durex ziet hij wel zitten voor verzekeringsmaatschappijen in het buitenland. "Wij hebben heel sterke films, " vindt hij.Wat het ook makkelijker maakt om Belgische spots aan het buitenland te verkopen, is dat hier bij ons nauwelijks talking heads in beeld verschijnen. Dat komt uiteraard doordat men de kosten wil vermijden voor aparte produkties in de beide landstalen of voor nasynkronizatie. De bewegende beelden van blije, lachende en gelukkige (maar zwijgende) konsumenten kunnen dan ook perfekt de wereld rondgaan.EXTRA RETOUR.Is AdExchange niet de grote vijand van de Belgische produktiehuizen ? Zij zien toch al met lede ogen hoe de grote internationale adverteerders Paneuropese spots inzetten, die meestal niet gemaakt worden door Belgische produktiebedrijven. En nu komt Jan Morre ook nog eens roet in het eten gooien door met zijn "huurcommercials" de prijzen naar beneden te halen.Morre is het daar niet helemaal mee eens : de "nét niet"-adverteerders die nu door het AdExchange-systeem een goede commercial kunnen huren, zouden toch niet naar de Belgische produktiehuizen gegaan zijn om een originele spot te laten maken. Bovendien moeten de gehuurde films aangepast worden voor de Belgische markt, en daar kunnen de plaatselijke bedrijven aan meewerken."Door de mogelijkheid om Belgische commercials aan het buitenland te verhuren is er ook kans op een extra retour, " zegt hij. In de informatie over AdExchange wordt de adverteerders voorgehouden : "Bij meervoudige verhuur kunnen de royalty-inkomsten zelfs uw oorspronkelijke produktiekosten overtreffen. " Maar dan moet de spot eerst wel even gemaakt en gefinancierd worden.A.V.P.JAN MORRE (JAN MORRE PRODUKTIES) "AdExchange werkt drempelverlagend voor bedrijven die ervan dromen om televisiereklame te maken, maar dat nog te duur vinden. "