Toen Jan Dekeyser, de voormalige CEO van Thomas Cook Belgium, in 2020 overstapte naar de hr-groep Adecco, de specialist in uitzendarbeid en de rekrutering van diverse profielen, kwam hij al snel in de economische coronastorm terecht. "Het waren geen gemakkelijke tijden, maar mijn achtergrond hielp om de verwachtingen van de klant te begrijpen", zegt Dekeyser. "Ik heb in verschillende sectoren gewerkt: Procter & Gamble, DHL en Thomas Cook."
...

Toen Jan Dekeyser, de voormalige CEO van Thomas Cook Belgium, in 2020 overstapte naar de hr-groep Adecco, de specialist in uitzendarbeid en de rekrutering van diverse profielen, kwam hij al snel in de economische coronastorm terecht. "Het waren geen gemakkelijke tijden, maar mijn achtergrond hielp om de verwachtingen van de klant te begrijpen", zegt Dekeyser. "Ik heb in verschillende sectoren gewerkt: Procter & Gamble, DHL en Thomas Cook." Is er een blijvende corona-impact? JAN DEKEYSER. "Je leerde anders samenwerken. Je miste het sociale contact, maar gesprekken met klanten verliepen wel sneller dankzij de videovergaderingen. We hebben snel nagedacht over hoe we klaar moesten staan voor de periode na de pandemie. Het is zoals een vliegtuig dat in het water stort. Je kijkt wie het heeft overleefd, bouwt een vlot, gaat aan land en zoekt een oplossing. Tijdens de pandemie vielen bepaalde sectoren stil, in andere was er extra vraag, bijvoorbeeld naar personeel dat ziekenhuizen reinigt. In de horeca was er lang geen vraag, maar de eerste drie weken na de heropening was het alle hens aan dek. Dat was aanpassen, zoals overleven op een vlot. "Nu zijn we aan land, en wat zie je? De organisaties zijn veranderd, mensen werken meer op afstand. De zoekterm die mensen vaak gebruiken op Google als ze denken aan een andere baan is 'thuiswerk'. Dat kwam twee jaar geleden niet voor. De arbeidsmarkt is veranderd. Ondertussen is de uitdaging kandidaten te vinden voor snel groeiende klanten. Het is prioritair die tekorten op te vangen door opleiding, anders valt de machine stil." Is er een oplossing voor? DEKEYSER. "Bekijk wat de kernvereisten voor een functie zijn. Soms verwacht men dat iemand drie talen spreekt, terwijl dat niet altijd noodzakelijk is. Veel mensen werken niet, er is activering nodig. Opleiding is primordiaal, en we verzorgen die ook. Maar je moet ook nadenken over inschakeling op lange termijn." Profileert Adecco zich, zoals andere uitzendbedrijven, ook als een gespecialiseerde hr-dienstverlener? DEKEYSER. "Dat was al een tijdje bezig. Sinds corona zetten we meer in op permanente rekrutering, om een beter antwoord kunnen geven op de vraag van onze klanten. Daarnaast groeit outsourcing sterk. We nemen activiteiten van de klanten over, en dat gaat tot het beheer van een callcenter. Cruciaal is dat klanten kunnen terugkeren naar hun kernactiviteit. "Er is ook een verschil in aanpak tussen kmo's en grote bedrijven. Een kleine kmo adviseren we meer, omdat de hr-afdeling daar veel beperkter is. We zijn meer een adviseur geworden. Dat is een groeimarkt in een land met een sterke kmo-cultuur. Daarom houden we ons kantorennetwerk in stand. Het is een ideale manier om die kmo's te bereiken." Wat zijn de ambities voor het komende jaar? DEKEYSER. "Adecco verwacht een sterke groei van de markt. Volgend jaar werven we 250 mensen aan. We bieden banen aan in heel België, en dus dicht bij huis. Dat is vandaag heel belangrijk voor de kandidaten."