Acunia haalt 2,9 miljoen euro op

Het Leuvense telematicabedrijf Acunia heeft 2,9 miljoen euro opgehaald bij zijn aandeelhouders. Binnen het jaar volgt nóg een kapitaalverhoging, en zet het bedrijf zijn eerste stappen in Japan.

Acunia bouwt platformen waarop service providers hun diensten kunnen aanbieden. Eind dit jaar hoopt het bedrijf break-even te draaien op cashflowniveau; een jaar later moet het operationele break-evenpoint worden bereikt. In 2001 werd een omzet genoteerd van 5,6 miljoen euro, meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2000 (2,38 miljoen euro). “Voor dit jaar is hetzelfde bedrag al mimimaal gegarandeerd,” vertelt chief executive officer (CEO) Marc Maes.

“Medio vorig jaar wilde een grote risicokapitaalverschaffer 25 miljoen euro investeren. We hebben het afgewezen, en besloten voort te doen met de beschikbare middelen,” aldus Maes. Sinds hij met co-CEO Steven Buytaert in 1996 Acunia oprichtte, leverden negen andere kapitaalrondes in totaal 28 miljoen euro op. Zonder die extra 25 miljoen dollar werd de tering naar de nering gezet, en daalde het aantal werknemers van 115 naar 95. Vooral in de Verenigde Staten, waar er kantoren zijn in Cambridge (Massachusetts) en Detroit, werd er afgeslankt. Eind dit jaar moeten er weer honderd werknemers aan de slag zijn.

De herstructurering zette geen domper op de groei. Onlangs startte Acunia twee projecten op om de technologie ingang te doen vinden op de domoticamarkt ICT-toepassingen in huis. In Japan sloot het bedrijf een contract met een industriële partner om nog deze zomer de live versie van hun technologie te demonstreren. Op termijn wordt in Japan ook een samenwerking beoogd met een automobielconstructeur. Niet onbelangrijk, want het land is goed voor zowat de helft van de wereldmarkt voor navigatiesystemen.

Intussen heeft Acunia contracten afgesloten met vier grote autoconstructeurs : General Motors, BMW en twee waarvan de naam nog niet wordt bekendgemaakt. Steven Buytaert wordt ook lid van de raad van bestuur van OSGi(Open Services Gateway Initiative), dat een wereldwijde standaard heeft ontwikkeld voor de aanlevering van elektronische diensten.

Maar groeien kost geld. Daarom wil Acunia nog dit jaar opnieuw kapitaal ophalen, liefst bij verschillende industriële investeerders tegelijk. Maes: “Daarmee moeten we nieuwe marktsegmenten kunnen aanboren en de groei versnellen.” Typevoorbeeld is de investering van General Motors, dat voor 5% participeert maar door omzetcreatie en de inbreng van hun distributienetwerk veel toegevoegde waarde bracht.

L.H. [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content