Het was geen valse bescheidenheid, maar groot relativeringsvermogen en vooral realiteitszin dat Bill Gates deed zeggen: "Wanneer je in China niet één uit de duizend, maar zelfs één uit het miljoen bent, dan staan er nog altijd 1300 anderen klaar die jouw gelijke kunnen zijn." Dat besef is bij ons nog onvoldoende doorgedrongen. Want wat voor Microsoft in China geldt, geldt a fortiori voor onze topbedrijven op wereldschaal. Zij krijgen concurrentie van duizenden tegenspelers die hun gelijke kunnen zijn. Niet over vijf jaar, maar heel binnenkort. Want de crisis treft de nieuwe, behendige en vindingrijke onder...

Het was geen valse bescheidenheid, maar groot relativeringsvermogen en vooral realiteitszin dat Bill Gates deed zeggen: "Wanneer je in China niet één uit de duizend, maar zelfs één uit het miljoen bent, dan staan er nog altijd 1300 anderen klaar die jouw gelijke kunnen zijn." Dat besef is bij ons nog onvoldoende doorgedrongen. Want wat voor Microsoft in China geldt, geldt a fortiori voor onze topbedrijven op wereldschaal. Zij krijgen concurrentie van duizenden tegenspelers die hun gelijke kunnen zijn. Niet over vijf jaar, maar heel binnenkort. Want de crisis treft de nieuwe, behendige en vindingrijke ondernemingen uit de opkomende groeilanden minder zwaar dan onze industrie. Vlaanderen heeft honderden schitterende bedrijven die excelleren in hun vakgebied en niche. In deze Trends focussen we op twaalf minder bekende kampioenen. Stuk voor stuk inspirerende lichtbakens in crisistijd. Toch voelen wereldspelers als Group Coek, met slechts één concurrent in Japan voor het maken van industriële installaties in kostbare titaniumcomponenten, of The Vlassenroot Group, wereldmarktleider in het ontwerpen en produceren van telescopische kranen, de hete adem van snel oprukkende 'gelijken' uit China, India, Brazilië. Want die concurrenten hebben de kennis en de financiële middelen, bovenop hun klassieke kostenvoordelen. Onze fabrieken sluiten, niet alleen wegens de crisis, maar ook omdat duizenden anderen steeds betere producten leveren. En dan gaat het niet alleen om de sectoren waarin Vlaanderen traditioneel sterk stond. Zelfs voor gesofistikeerde producten is het niet langer vanzelfsprekend dat traditionele Europese en Amerikaanse klanten een meerprijs betalen voor kwaliteit en flexibele dienstverlening. Zelfgenoegzaam voortdoen, is dus dodelijk. China bouwt zijn C919, een directe concurrent voor de Airbus A320 en Boeing 737. In complexe industriële projecten zoals de militaire en burgerluchtvaart zal het Westen nog wel enkele decennia één of twee technologische generaties voorsprong behouden. Daarom is het zo cruciaal dat we onze Asco's, Barco's & co op dat topniveau competitief houden. Europese samenwerking is trouwens aangewezen voor de meeste van onze top-kmo's, als toeleverancier in grotere verbanden. Zich bewust van de aardverschuiving die deze crisis op wereldvlak veroorzaakt, organiseert de Franse regering op vraag van de vakbonden een 'staten-generaal over de industrie'. Want als we kortzichtige protectionistische tegenreacties willen vermijden, moeten we ons nu in Europa, zeker in België, ernstig bezinnen. Ons competitiviteitsprobleem ten gronde aanpakken, opnieuw een winnaarsmentaliteit bijbrengen bij werknemers en werkgevers; een minder chaotische staatsordening met een slagvaardige overheid ten dienste van bedrijven die op hun beurt durven te consolideren, weldoordachte allianties sluiten en strategische partnerships. Zo nodig met de beste van hun duizenden uitdagers. Nv De Kampioenen, blz. 82Door Erik BruylandOnze fabrieken sluiten, ook omdat duizenden anderen in de wereld steeds betere producten leveren.