In grote retailzaken spelen data een cruciale rol. Maar als de gegevens waarmee je werkt niet betrouwbaar zijn, kan je geen correcte voorspellingen doen. Bart Muskala werkte jarenlang als retailconsultant en peilde aan de hand van traditionele enquêtes naar het shopgedrag van mensen. "Daar zat veel ruis op, want tussen wat mensen zeggen en doen zit een verschil. Bovendien worden vaak ...

In grote retailzaken spelen data een cruciale rol. Maar als de gegevens waarmee je werkt niet betrouwbaar zijn, kan je geen correcte voorspellingen doen. Bart Muskala werkte jarenlang als retailconsultant en peilde aan de hand van traditionele enquêtes naar het shopgedrag van mensen. "Daar zat veel ruis op, want tussen wat mensen zeggen en doen zit een verschil. Bovendien worden vaak kleine aantallen ondervraagd en krijg je de inzichten met een grote vertraging. Daarom ben ik op zoek gegaan naar meer gedragsgebaseerde methoden, door bijvoorbeeld locatiegegevens te capteren via gsm-toestellen." Door dat op een geanonimiseerde manier te doen krijgt Accurat, het bedrijf dat Muskala samen met zijn vennoot Steven Van Canneyt oprichtte, inzicht in waar mensen shoppen. Je kunt ook nagaan hoe vaak mensen terugkeren en hoe dat doorheen de tijd evolueert, wat een belangrijke indicator van tevredenheid is in vergelijking met hoe we het vroeger deden. "We hebben een product rond die data gebouwd, waar we intussen grote klanten als Lidl, Delhaize, Brico en Telenet voor hebben", zegt Muskala. "Maandelijks hebben we een omzet van 50.000 euro. Het is de bedoeling dit jaar op een omzet van 1 miljoen dollar te eindigen. We focussen in eerste instantie op de retail, maar daarnaast ook op mediapartijen als Clear Channel. Dat kan dankzij ons goed aantonen of een campagne in het straatbeeld impact heeft gehad." Accurat haalde de voorbije jaren 1,1 miljoen euro op bij onder andere KBC, PMV, en de techinvesteerders Lorenz Bogaert en Toon Coppens. Daarmee wil het bedrijf niet alleen uitbreiden naar het buitenland, maar ook mensen aanwerven. "We hebben een team van zes mensen, maar na de zomer zullen we naar elf medewerkers groeien. De eerste leden van je team zijn de belangrijkste, en dat is een uitdaging. Goede mensen hebben 101 kansen waaruit ze kunnen kiezen. Het is een kwestie van hen te overtuigen. Gelukkig lukt ons dat."