Scherpenheuvel is het mekka voor accordeonisten. In zijn overvolle atelier achter zijn muziekwinkel is Patrick Janssens bijna elke dag in de weer met het bouwen, herstellen en afstellen van accordeons. "Hoewel een accordeon een erg stabiel instrument is, moet er geregeld een onderhoud gebeuren", zegt hij. "In ...

Scherpenheuvel is het mekka voor accordeonisten. In zijn overvolle atelier achter zijn muziekwinkel is Patrick Janssens bijna elke dag in de weer met het bouwen, herstellen en afstellen van accordeons. "Hoewel een accordeon een erg stabiel instrument is, moet er geregeld een onderhoud gebeuren", zegt hij. "In elk exemplaar zitten ongeveer 8000 onderdelen, die allemaal perfect op elkaar afgesteld moeten zijn. Gelukkig gaat het uiterst zelden mis. Daarom noemen ze de accordeon ook de koning van het orkest. Het ding is luid, heeft geen stroom nodig en hoeft bijna nooit gestemd te worden. Een droom voor elke muzikant." Waarom beschouwden heel wat klassiek geschoolde muzikanten de ' trekzak' dan zo lang als minderwaardig? "Dat had met snobisme te maken", weet Patrick Janssens. "De accordeon is niet alleen het jongste akoestische instrument, het is ook een massaproduct, dat de gewone burger zich gemakkelijk kan aanschaffen. Met wat talent en muzikaal inzicht kun je het vrij snel zelf leren bespelen. Dat zinde de mensen van de muziekscholen niet. Gelukkig zijn die tijden veranderd." De accordeon is aan een revival bezig, ziet Janssens. "In de meeste muziekscholen zijn er lange wachtlijsten. Heel wat grootouders hebben nog een accordeon op zolder liggen. Wanneer de kleinkinderen die ontdekken, raken de meesten meteen betoverd. Een instrument dat eruitziet als een akoestische synthesizer en op lucht werkt? De meeste jonge mensen vinden zoiets fascinerend. Ook in het Verre Oosten is accordeonmuziek een hype. Accordeonspelen wordt weer hip."