"Wij zien geen reden tot arbeidsduurverlenging, integendeel," zegt Paul Binjé, voorzitter van ABVV Metaal Brabant. "Er is dit jaar nog veel werkloosheid in de Volkswagen-fabriek in Vorst. Daarom zien wij de 32 uren als oplossing. Momenteel wordt er in Vorst 35 uur gewerkt. Wij hebben dit plan al begin dit jaar voorgelegd aan de directie, maar ze hebben nog niet gereageerd."
...

"Wij zien geen reden tot arbeidsduurverlenging, integendeel," zegt Paul Binjé, voorzitter van ABVV Metaal Brabant. "Er is dit jaar nog veel werkloosheid in de Volkswagen-fabriek in Vorst. Daarom zien wij de 32 uren als oplossing. Momenteel wordt er in Vorst 35 uur gewerkt. Wij hebben dit plan al begin dit jaar voorgelegd aan de directie, maar ze hebben nog niet gereageerd." De 32-urenweek was een gezamenlijk plan van ABVV en ACV. Vandaag onthoudt het ACV zich liever van commentaar. "Eerst maar afwachten, iedereen is met vakantie," luidt het bij ACV Metaal. De vakbonden willen de loonruimte van de nationale CAO en de subsidies die de regering biedt om over te schakelen op een vierdagenweek, gebruiken om de 32 uren te halen. Op die manier zouden de werknemers evenveel blijven verdienen en de werkgevers niet meer betalen. Maar de Volkswagen-directie wil nu net minder gaan betalen. Het gaat immers niet goed met het Duitse autoconcern. De verkoop blijft achter en Volkswagen stuurde eind juli een winstwaarschuwing uit. De geplande winst van 2,5 miljard euro voor 2004 zou 0,6 miljard lager uitkomen. Eerder dit jaar kondigde Volkswagen aan dat het 4 miljard euro wil besparen en dat er 5000 banen geschrapt moeten worden. De arbeidskosten moeten met 30 % naar beneden. In Vorst, waar 5900 mensen werken, worden dit jaar 42.000 auto's minder geproduceerd. Er moet 20 % op de algemene kosten bespaard worden. Hoe, is nog volop in onderhandeling. Volkswagen Vorst is momenteel gesloten voor de jaarlijkse vakantie, maar dit jaar duurt die vakantie een week langer en ook in oktober wordt nog een week sluiting verwacht. "Minimaal een week," vreest Paul Binjé. In Duitsland wordt in navolging van een aantal andere bedrijven zoals DaimlerChrysler gepleit voor een arbeidsduurverlenging. In de hoofdzetel in Wolfsburg bedraagt de arbeidsduur 28,5 uur. Wolfsburg ligt in de deelstaat Niedersachsen en daar heeft minister-president Christian Wulff ( CDU) opgeroepen tot een algemene veertigurenweek. Wulff is ook lid van de Aufsichtsrat van Volkswagen en hij heeft ook voor de autobouwer gepleit voor een langere werkweek. In de Berliner Zeitung verklaarde Wulff dat Volkswagen zijn 175.000 werknemers in Duitsland niet kan behouden, als het blijft bij zijn huidige bedrijfs-CAO. Hoewel de vakbond zich bij andere Duitse bedrijven inschikkelijk toonde voor arbeidstijdverlenging, is dat niet het geval bij Volkswagen. Hartmut Meine van IG Metall heeft het voorstel van een veertigurenweek fel bekritiseerd "Avontuurlijk en onverantwoordelijk," noemde hij de uitlatingen van Wulff. Een veertigurenweek zou 20.000 jobs vernietigen. Meine heeft voor de komende CAO-onderhandelingen twee eisen: inkomensverhoging en jobbehoud. Op 19 augustus buigt de CAO-commissie zich het eerst over de eisen, en de eerste onderhandelingen zijn voorzien voor midden september. G.M.