In november verkocht AB InBev al het nummer twee in de Verenigde Staten, Miller. In februari volgden de Europese dochters in Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Begin maart werd de brouwerij van SABMiller in China verkocht. En vorige week maakte AB InBev bekend dat het SABMiller nog verder wil ontmantelen: ook alle dochters in Midden- en Oost-Europa gaan de deur uit.
...

In november verkocht AB InBev al het nummer twee in de Verenigde Staten, Miller. In februari volgden de Europese dochters in Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Begin maart werd de brouwerij van SABMiller in China verkocht. En vorige week maakte AB InBev bekend dat het SABMiller nog verder wil ontmantelen: ook alle dochters in Midden- en Oost-Europa gaan de deur uit. Dat is een opmerkelijke stap. Met al die verkopen verdwijnt 45 procent van de omzet van SABMiller in zijn boekjaar 2015 (van april 2014 tot maart 2015). Door het afstoten van al die activiteiten verschrompelt SABMiller tot een brouwer met een groepsomzet van nog 14,5 miljard dollar netto (van een officiële nettogroepsomzet van 26,3 miljard dollar). Ook in volume is de operatie drastisch. In het boekjaar 2015 was SABMiller goed voor 246 miljoen hectoliter bier. Daarvan verdwijnt door de verkopen 56 procent of 138 miljoen hectoliter. Wat blijft over? AB InBev behoudt de meest winstgevende afdelingen van SABMiller. Dat zijn Afrika en Latijns-Amerika. In Latijns-Amerika is SABMiller onder meer actief in Colombia, zijn meest winstgevende markt, waar het een marktaandeel van 98 procent haalt. AB InBev benadrukte ook herhaaldelijk het belang van Afrika. Ook daar is SABMiller marktleider. Het regionale hoofdkantoor voor de Afrikaanse activiteiten komt in Johannesburg. Bovendien kreeg AB InBev een bijkomende beursnotering in de zakenhoofdstad van het Afrikaanse continent. Zuid-Afrika krijgt ook een eigen raad van bestuur van de fusiegroep. Voor AB InBev is Afrika grotendeels een onontgonnen continent, behoudens wat verdeelrechten voor enkele merken. Dat geldt niet voor het oude continent. Europa is geen groeimarkt. Dat heeft te maken met de vergrijzing. Bovendien zijn de winstmarges er beduidend lager, omdat er veel meer concurrentie is. AB InBev stoot alle Europese activiteiten van SABMiller af, goed voor een omzet van 4,4 miljard dollar in het boekjaar 2015. SABMiller is in Centraal-Europa actief in Hongarije, Polen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië. Centraal-Europa lijkt dus een interessante biermarkt, maar er zijn twee belangrijke negatieve factoren: de consolidatie verhindert een verdere groei en Centraal-Europa vergrijst. Een goede zomer kan de bierconsumptie doen opflakkeren. Maar de algemene tendens is dalend. WOLFGANG RIEPLAB InBev behoudt de meest winstgevende afdelingen van SABMiller. Dat zijn Afrika en Latijns-Amerika.