"Onder het motto Performance with Purpose willen we zorg dragen voor producten, milieu en mensen", stelt Wim Destoop, general manager van PepsiCo Belux. "We zijn dan wel een commerciële organisatie, maar voor ons moet financieel succes hand in hand gaan met maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als je groot en succesvol wil blijven, kan dat overigens niet anders. Consumenten verwachten nu veel meer dan vroeger en die taak nemen wij graag op."
...

"Onder het motto Performance with Purpose willen we zorg dragen voor producten, milieu en mensen", stelt Wim Destoop, general manager van PepsiCo Belux. "We zijn dan wel een commerciële organisatie, maar voor ons moet financieel succes hand in hand gaan met maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als je groot en succesvol wil blijven, kan dat overigens niet anders. Consumenten verwachten nu veel meer dan vroeger en die taak nemen wij graag op." In België bestaat de PepsiCo-business uit chips, snacks, ontbijtgranen, sappen en softdrinks. Daarbij horen merken als Pepsi (Max), Tropicana, 7-up, Lays, Duyvis, Doritos... PepsiCo is het op zeven na belangrijkste voedingsmiddelenbedrijf in België. Wereldwijd staat de multinational op de tweede plaats en in Europa zelfs op nummer 1. Liefst 19 van de PepsiCo-merken hebben een omzet van meer dan 1 miljard dollar. De Belgische tak, met productievestigingen in Veurne, Zeebrugge en Borgloon, is goed op weg om de wereldwijde doelstellingen te halen. "Sinds 2006 verlaagden we de waterconsumptie met gemiddeld 30 procent per geproduceerde eenheid product. Meer dan 95 procent van het Belgische afval wordt gerecycleerd, de rest wordt verbrand met terugwinning van de vrijgekomen energie. Daarnaast gebruiken we volledig groene elektriciteit in alle drie de fabrieken. We bekijken ook per vestiging welke extra initiatieven nog mogelijk zijn." In de chipsfabriek in Veurne bouwt PepsiCo een vergistingsinstallatie met een prijskaartje van 4,6 miljoen euro. "Op die manier kan organisch afval, zoals aardappelschillen, gebruikt worden voor energieproductie", zegt Johan Delmoitie, sustainability expert voor West-Europa en het Iberisch schiereiland. "In 2012 zal de installatie klaar zijn en dan kunnen we 25 procent van onze elektriciteitsbehoefte zelf invullen. Bovendien zal het gedroogde slib later gebruikt worden als mest voor de aardappelvelden; zo besparen we 75.000 euro. De investering zal binnen de acht jaar terugverdiend zijn." Volgend jaar wordt een project gerealiseerd om het water nog verder te zuiveren en zo 60 procent minder water te verbruiken. "Hiervoor werken we samen met de watermaatschappij. Door een combinatie van ultrafiltratie en omgekeerde osmosetechnologie krijgt het gezuiverde water dezelfde kwaliteit als leidingwater. Eerder kwam er ook al een nieuwe oven voor de The Oven from Lay's-chips en die verbruikt 30 tot 35 procent minder aardgas dan de andere bakovens. In de Tropicana-fabriek in Zeebrugge werd in 2009 meer dan 8,5 miljoen euro geïnvesteerd in een efficiëntere, tweede pet-lijn. De flessen worden nu niet meer met een chemische oplossing gesteriliseerd, maar met een mengsel van stoom en een steriliserend product. Hierdoor is de naspoeling overbodig. "Zo besparen we 35 procent elektriciteit, 80 procent gas en 34 procent water ten opzichte van een traditionele pet-lijn. Bovendien is de productie met 25 procent per uur gestegen." Sinds eind 2010 wordt ook efficiënter gepasteuriseerd door gebruik te maken van een nieuwe technologie. "Door deze investering van 1,7 miljoen euro kunnen we 5 procent elektriciteit en 10 procent gas besparen op het totaalverbruik van de fabriek. Overigens hebben we in al onze vestigingen milieuverbeteringsteams die per proces het verbruik opvolgen, zodat we steeds kunnen verbeteren", benadrukt Delmoitie. ANNICK CLAUS