"Wij houden ons bezig met alle aankopen die niet rechtstreeks te maken hebben met de kernactiviteiten van een onderneming", zegt Willemijn Martens, een van oprichters van Buyology. "Ze krijgen vaak onvoldoende aandacht. Daardoor is er een aanzienlijke ruimte voor optimalisatie." Daarom richtte Martens begin 2017 met Aurelia Verdonck de bvba Buyo...

"Wij houden ons bezig met alle aankopen die niet rechtstreeks te maken hebben met de kernactiviteiten van een onderneming", zegt Willemijn Martens, een van oprichters van Buyology. "Ze krijgen vaak onvoldoende aandacht. Daardoor is er een aanzienlijke ruimte voor optimalisatie." Daarom richtte Martens begin 2017 met Aurelia Verdonck de bvba Buyology op. Dat gebeurde met eigen middelen. "Ik studeerde economische wetenschappen en werk al 21 jaar als aankoopdirecteur", zegt Willemijn Martens. "Ook Aurelia werd na haar studie hotelwetenschappen en bedrijfskunde meteen ondergedompeld in de aankoopwereld. Samen hebben we meer dan 35 jaar expertise in multinationals zoals PepsiCo, Pizza Hut, KFC en AccorHotels." "Bedrijven beschikken niet altijd over de mensen en de middelen om zich op hun uitgaven te concentreren en over prijzen te onderhandelen", zegt Aurelia Verdonck. "Wij brengen hun kosten in kaart, voeren onderhandelingen, proberen zo significante besparingen te realiseren en ontfermen ons over de administratie. We waken ook over de afspraken met leveranciers en over eventuele prijsverhogingen en indexaties. Onze klanten kunnen focussen op hun kernbusiness." In zijn eerste boekjaar hielp Buyology vijf bedrijven samen 650.000 euro te besparen over een periode van drie jaar. "In 2018 willen we het klantenaantal verdubbelen, om een gezamenlijke besparing van 1,5 miljoen euro te realiseren over 36 maanden", zegt Willemijn Martens. "We willen bedrijfsleiders er nog meer van overtuigen dat een externe consultant inhuren de beste manier is om de kosten te reduceren. In Nederland, Frankrijk en Duitsland is die aanpak allang ingeburgerd."