Aandeel zonder sprankels

© REUTERS

De Amerikaanse frisdrankengigant Coca-Cola Company – met meer dan 500 merken en zestien blockbusters, producten met een jaarlijks verkoopcijfer van meer dan 1 miljard dollar, zoals Coca-Cola, Fanta, Sprite, Minute Maid en Nestea – behaalde een pyrrusoverwinning met de publicatie van zijn derdekwartaalresultaten. Ja, de groep doet beter dan de analisten gemiddeld hadden verwacht. De omzet bedroeg 10,6 miljard dollar, tegenover de verwachte 10,5 miljard dollar, en de winst per aandeel 49 dollarcent, tegenover de prognose van 0,48 dollar. Maar vorig jaar haalde Coca-Cola in het derde kwartaal nog een omzet van 11,4 miljard dollar en een winst per aandeel van 51 dollarcent. Nog een vergelijking: in het derde kwartaal van 2013 haalde Coca-Cola Company een omzet van 12,1 miljard dollar en een winst per aandeel van 0,53 dollar.

De omzet staat dus al meerdere jaren onder druk. De groep heeft enkel door de inkoop van aandelen haar winst per aandeel min of meer overeind kunnen houden. CEO Muhtar Kent mag dan wel stellen dat het frisdrankenconcern aan zijn verwachtingen heeft voldaan en dat het in het derde kwartaal 3 procent organische groei heeft geboekt (zonder rekening te houden met overnames en desinvesteringen). Maar echt vrolijk wordt de belegger niet meer van het verhaal zonder sprankels dat Coca-Cola Company dit jaar brengt.

Met het aandeel zijn niet meer de fraaie rendementen van vroeger te verdienen. De prestatievergelijking met bijvoorbeeld de S&P500, de index van de 500 grootste Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven, is confronterend. Een belegging in Coca-Cola bracht de voorbije drie jaar 30 procent minder op dan een investering in een indexfonds op de S&P500. Nog pijnlijker is de vergelijking met bijvoorbeeld AB InBev. Daarmee vergeleken geeft Coca-Cola 55 procent minder return, waardoor AB InBev een ruim grotere beurskapitalisatie heeft. Zelfs de belangrijkste aandeelhouder, Warren Buffett, die al ruim twintig jaar aan boord is, kan absoluut niet meer tevreden zijn over de bedrijfsprestaties van zijn Coca-Cola Company.

De groep is ook al enkele jaren haar groei-aureool kwijtgespeeld. Het toenemende gezondheidsbewustzijn in het Westen drukt op de consumptie van frisdranken met hun hoge suikergehalte. Diet Coke, Coca-Cola Light en Coca-Cola Zero vangen dat slechts voor een stuk op. Daarnaast is er ook het toenemende prijsbewustzijn, wat consumenten naar huismerken en zelfgemaakte frisdranken drijft. De Coca-Cola Company is ook een wereldspeler in fruitsappen (onder meer Minute Maid), water (onder meer Chaudfontaine, Viva en BonAqua) en thee (onder meer Nestea), en ze is aandeelhouder van het koffiebedrijf Green Mountain. Het succes van de marktleider Innocent Smoothies, dat werd gekocht in 2009, doet het concern ook verder investeren in alternatieve dranken en smaken. Maar toch mist het verfrissende ideeën en het topmanagement treedt niet doortastend op. Het concern weer op de rails zetten zou zomaar de ultieme uitdaging kunnen zijn van het AB InBev-management en van Jorge Paulo Lemann (3G Capital), zodra SABMiller verteerd is.

Conclusie

Tegen 22 keer de verwachte winst en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 17 is het aandeel van Coca-Cola Company niet goedkoop. Veel meer dan een neutraal advies zit er niet in, want voorlopig zijn er geen indicaties dat de groei in 2017 zal terugkeren.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Al verschenen op insidebeleggen.be

op 8 november

COCA-COLA IS ZIJN GROEI-AUREOOL KWIJTGESPEELD.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content