Moens Belting Service maakt confectie waarbij niet het motief of de snit, maar wel de service het verschil maakt : op maat gesneden transportbanden in een paar uren geleverd.
...

Moens Belting Service maakt confectie waarbij niet het motief of de snit, maar wel de service het verschil maakt : op maat gesneden transportbanden in een paar uren geleverd.Toen Gert Moens in '92 bij het Nederlandse Luctor Belting aan de slag ging als commercieel verantwoordelijke voor de regio's Oost- en West-Vlaanderen, kwam hij snel tot de conclusie dat een korte leveringstermijn in de transportbandensector van doorslaggevend belang is. Hij diende een voorstel in om ook in Vlaanderen een verdeelpunt in te planten. Maar daarmee ving hij bij de directie bot. Een aangepast voorstel, waarbij Moens de ondernemingsrisico's op zich nam, kon bij de Nederlanders wél op steun rekenen. In mei '94 startte hij dan ook met zijn eigen bvba, Moens Belting Service (MBS). Intussen heeft de ondernemer aangetoond dat transportbanden nog altijd een groeimarkt vormen. In het tweede boekjaar, '95, werd 21,8 miljoen frank omzet gerealiseerd. Dit jaar hoopt Moens de kaap van de 25 miljoen te overschrijden, en dat met zeven werknemers. Het Nederlandse Luctor levert aan Moens nog altijd de transportbanden uit kunststof. De rubberen banden daarentegen worden ingevoerd uit Engeland en Denemarken. MBS versnijdt de banden en installeert het afgewerkte product bij de klant. Moens levert zowel aan de constructeurs van installaties voor intern transport, als aan de gebruikers ervan. "Een groot deel van de omzet komt voor rekening van vervangaankopen na slijtage of breuk," aldus Moens. "24 uur op 24, 7 dagen op 7, kan men bij ons terecht voor een op maat gemaakt product dat bovendien binnen de paar uren kan worden geleverd."Met de hulp van Luctor werd een systeem op poten gezet waarmee de klant zeer snel kan worden geholpen. Een eerste stap is het systematisch opmeten en nummeren van de transportbanden bij de klant. Moens : "Die gegevens houden we nauwgezet bij. Zodra er bij de klant iets misgaat, kan die het registratienummer doorbellen. Zo weten wij onmiddellijk welk type band er moet worden vervangen en kan de productie ervan worden aangevangen." Voor het geval MBS zelf zonder materiaal valt, werd eveneens een oplossing voorzien. Samen met negen andere afnemers van Luctor wordt in Hulst, de vestigingsplaats van de leverancier, geïnvesteerd in een omvangrijke, permanente stock waar MBS en de andere investeerders op elk moment kunnen uitputten.Het Belgisch afzetgebied van Moens Belting Service omspant West- en Oost-Vlaanderen en in mindere mate ook Vlaams-Brabant. Als vestigingsplaats werd Roeselare gekozen, en dat met het oog op de Noord-Franse markt. Frankrijk nam vorig jaar trouwens 6 % van de omzet voor zijn rekening. Op termijn zou dat aandeel moeten oplopen tot 20 %, maar daarvoor acht Moens wel een afzonderlijk Frans verdeelpunt noodzakelijk.GERT MOENS (MOENS BELTING SERVICE) Transportbanden zijn nog altijd een groeimarkt