Op 3 en 4 juni 2003 organiseert het Amerikaanse beursgenoteerde Checkpoint Meto in het Nederlandse Rosmalen een congres over diefstalpreventie in de detailhandel. Professor Joshua Bamfield van het Centre for Retail Research zal er de resultaten van zijn derde onafhankelijke Europees onderzoek naar winkeldiefstal bekendmaken. Bij een vorig onderzoek kwam hij voor de distributie in ons land uit op een jaarlijks omzetverlies van 846 miljoen euro. Dit jaar zal dat wellicht niet minder zijn. "Economische recessie of niet, de hebberigheid van de mensen neemt alsm...

Op 3 en 4 juni 2003 organiseert het Amerikaanse beursgenoteerde Checkpoint Meto in het Nederlandse Rosmalen een congres over diefstalpreventie in de detailhandel. Professor Joshua Bamfield van het Centre for Retail Research zal er de resultaten van zijn derde onafhankelijke Europees onderzoek naar winkeldiefstal bekendmaken. Bij een vorig onderzoek kwam hij voor de distributie in ons land uit op een jaarlijks omzetverlies van 846 miljoen euro. Dit jaar zal dat wellicht niet minder zijn. "Economische recessie of niet, de hebberigheid van de mensen neemt alsmaar toe, waardoor het diefstalprobleem alleen maar erger wordt," merkt Fred de Haas op, die al 21 jaar in de sector actief is. In de lente van vorig jaar werd De Haas aangesteld als managing director bij Checkpoint Meto Benelux. Met klanten als Carrefour, Delhaize, Cora, C&A, Blokker en Brantano is het bedrijf onbedreigd marktleider op het vlak van beveiliging en identificatie van producten. Bij zijn aantreden kondigde De Haas aan dat hij de distributiesector nog meer bewust wou maken van het nut van goede artikelbeveiliging. "Dat is toch vrij aardig gelukt," zegt de 51-jarige Nederlander. "Vroeger investeerden onze klanten vaak puur op emotionele gronden in artikelbeveiliging, maar de economische recessie heeft ervoor gezorgd dat ze veel meer gaan rekenen. Met rekenkundige modellen en harde cijfers slagen we erin om hen ervan te overtuigen dat onze technologie een belangrijke meerwaarde kan opleveren." Bij Checkpoint Meto hechten ze blijkbaar veel belang aan het personeel. "We krijgen hier veel kansen om door te groeien, waardoor we weinig met jobhoppers geconfronteerd worden," zegt De Haas. "Zo is Erik Cardinaal al tien jaar bezig aan een zwerftocht doorheen de organisatie en die leidde hem begin 2003 jaar naar de stoel van 'verkoopdirecteur Benelux'. Ronald Baars brak zelfs internationaal door, want hij is nu key account manager voor de Nederlandse distributeur Ahold wereldwijd. Zelf ben ik ondertussen ook al meer dan zes jaar in dit bedrijf actief." In de Benelux telt Checkpoint Meto 132 medewerkers, van wie er een dertigtal aan het werk zijn in de vestiging in Mechelen. Een jaar na zijn aanstelling evalueert De Haas zijn nieuwe topfunctie vrij positief. "In de eerste plaats heb ik het voorbije jaar geleerd om te delegeren," glimlacht hij. "Daarnaast probeer ik nu ook altijd om de focus zo nauw mogelijk te houden, waardoor het rendement beter wordt." Maar hij geeft meteen wel toe dat de werkdruk er zeker niet minder op geworden is. "Vooral mijn vrouw en mijn dochter hebben het daar soms moeilijk mee. Maar zolang ik me geestelijk kan blijven ontspannen, zie ik niet echt problemen. Je gaat namelijk niet dood van te hard werken, maar wel van te veel stress. Ik heb het geluk dat ik dicht bij de kust woon en als het echt te veel dreigt te worden, spring ik op mijn fiets of ga ik wat in mijn tuin werken. Daarnaast kun je me ook geregeld terugvinden op het golfterrein, waar ik momenteel een handicap 28 heb."D.V.T."Je gaat niet dood van te hard werken maar wel van te veel stress."