John Wiley & Sons, 2003, 290 blz.
...

John Wiley & Sons, 2003, 290 blz.Dit stuk is van vitaal belang. Het beweegt verticaal en horizontaal, zoekt helderheid over de hele lijn. Wie dit stuk mist, ziet zijn kans op succes akelig afnemen. Elke speler heeft twee torens. - Dave Ulrich: ook al houdt de professor aan de University of Michigan nog tot midden 2005 een drie jaar durende sabbatical (die hij gebruikt voor missiewerk in Quebec als lid van de mormonenkerk), hij is de enige auteur die met twee nieuwe boeken deze strenge selectie haalt. Zie ook The GE Work-Out, een - ook al bijzonder belangrijke - loper in deze rangschikking. - Norm Smallwood: consultant, schreef samen met Ulrich Results-Based Leadership (Harvard Business School Press, 1999). Neem twee bedrijven in dezelfde sector met een gelijkaardige omzet en zowat evenveel winst. Ze zijn aan elkaar gewaagd, maar het kan best dat ze een heel andere marktwaarde hebben. Dat betekent dat de ene bottom-line (in de betekenis van het financiële resultaat, de onderste regel van de rekening) niet noodzakelijk de andere bottom-line (in de betekenis van de ultieme waarheid) weerspiegelt. Dat impliceert meteen ook dat de traditionele meetmethoden om de waarde van een onderneming te berekenen, niet langer kloppen (en waarschijnlijk nooit geklopt hebben). Voor die waardeberekening worden alleen de tangibles (de materiële activa) berekend. Om de correcte waarde in kaart te brengen, moeten ook de intangibles (de immateriële activa) onder de loep geschoven worden. De echte bottom-line houdt dus ook rekening met het merk, de bedrijfscultuur en de bedrevenheid om de geschikte medewerkers aan te trekken, te behouden, te motiveren en verder te ontwikkelen. Immateriële aspecten zoals leidinggeven, imago en merk spelen een doorslaggevende rol voor de marktwaarde van een bedrijf. Immateriële waarde is vaak terug te brengen tot vertrouwen (een geladen begrip in het tijdperk na Enron en de dotcomzeepbel). Of het nu gaat om klanten, personeelsleden of investeerders, ze komen pas als ze vertrouwen hebben in het bedrijf. Dat impliceert dat de leidinggevenden een ontzettende verantwoordelijkheid hebben, geen geringe opgave in deze tijd waarin zovele topmanagers die gisteren nog bejubeld werden als helden, van hun piëdestal gedonderd zijn. Naast vertrouwen, moeten die leiders ook hun organisatie kunnen stroomlijnen, zodat ze naadloos aansluit bij de strategie. Kortom, management gaat om méér dan een product met winst kunnen verkopen. Het boek wordt afgerond met vijftien tips om immateriële waarde te creëren of te verhogen. Maar in vrijwel alle hoofdstukken gaat het wel degelijk om de vraag hoe materiële activa tot- standkomen. Daar krijgt u ook een schat aan reële voorbeelden. Dit boek is niet alleen actueel omdat het nog maar net van de persen gerold is, het bespreekt een thema waarvan de impact steeds duidelijker wordt. Net als The GE Work-Out, zal Why the Bottom Line Isn't ongetwijfeld uitgroeien tot een managementklassieker. Ook nu weer kan Ulrich het niet laten om schema's en formules te zoeken. Het zoeken naar academisch getinte methodologie is hem niet vreemd. Maar ook in dit boek staat die aanpak de toegankelijkheid niet in de weg. Vergeet ook de vele voorbeelden niet. U komt er zelfs te weten waarom de Disney-pretparken geen alcohol serveren, behalve in Parijs. Proost. Echt nieuw is de verklaring niet dat immateriële zaken een maar al te tastbare impact hebben op de waarde van een bedrijf. Maar nooit eerder is zo gedetailleerd onderzocht hoe u met dergelijke immateriële aspecten moet omgaan om beter te scoren. Niet vertaald. - Results-Based Leadership: Dave Ulrich, Norm Smallwood en Jack Zenger brengen een kant-en-klaar overzicht van methoden waarmee leidinggevenden hun leiderschap kunnen aanscherpen (Harvard Business School Press, 1999, 234 blz.). Nederlandse vertaling: Resulaatgericht leiderschap (Academic Service, 2001, 229 blz.). De originele Engelstalige uitgaven vonden we vlot bij Acco Leuven. Tel.: 016 29 11 00, fax: 016 20 73 89.