McGraw-Hill, 2003, 250 blz.
...

McGraw-Hill, 2003, 250 blz.Dit stuk is van vitaal belang. Het beweegt verticaal en horizontaal, zoekt helderheid over de hele lijn. Wie dit stuk mist, ziet zijn kans op succes akelig afnemen. Elke speler heeft twee torens. - Jeffrey Krames: directeur bij uitgeverij McGraw-Hill, waar hij zich toespitst op de boeken over management en financiën. Schreef zelf The Rumsfeld Way (2002, leiderschapslessen van de Amerikaanse minister van Defensie Donald Rumsfeld, die ook al een managementcarrière in de privé-sector achter de rug heeft) en The Jack Welch Lexicon of Leadership (2001), een boek dat in deze selectie vermeld wordt als interessante aansluitende lectuur bij The GE Work-Out (2003, een loper in deze rangschikking). Jeffrey Krames onderzoekt de leiderschapsstijl, vaardigheden en strategie van zeven hedendaagse Amerikaanse managementiconen: - Michael Dell creëerde de gigant Dell Computer door resoluut de klant centraal te stellen, waaromheen hij een uitgekiende slanke keten van producent tot distributeur opzette. - Jack Welch slaagde erin het vreselijk vertakte conglomeraat General Electric ( GE) om te vormen tot een doelgerichte, samenwerkende lerende organisatie. Hij stemde de beloning af op de resultaten en zette een concept en infrastructuur op waarin ideeën, inzet en intellect van de medewerkers effectief gebruikt worden. - Lou Gerstner revitaliseerde IBM door de arrogantie van de ingedommelde techneuten om te buigen tot een permanente zoektocht naar technische oplossingen die de klant wil. Zo kon hij IBM ook samenhouden als één sterk geheel. Het plan van zijn voorgangers om de mastodont te splitsen, kon hij opbergen. - Andy Grove bevorderde een besef van de bedreigingen die bestendig op chipmaker Intel afstevenen (wat hij onbeschroomd paranoia noemde) en leerde hoe die gevaren gevat aan te wenden als hefboom om zelf een concurrentievoordeel uit te bouwen. - Bill Gates vertrouwt sterk op de intuïtie en kennis van zijn medewerkers. Hij kon Microsoft ook tijdig omvormen om zijn leidende, innoverende rol in het internettijdperk te blijven spelen. - Herb Kelleher gebruikte de bedrijfscultuur van een kleine nichespeler om de luchtvaartmaatschappij Southwest een specifieke plaats te bezorgen in de zeer competitieve markt. Hij slaagde daar zo goed in, dat de groep nu al meer dan 30.000 personeelsleden telt. - Sam Walton (de enige managementgigant in deze zevenkoppige selectie die overleden is) combineerde op eigenzinnige én spaarzame wijze logistiek en service, waardoor de kostenbesparingen ten goede komen aan zowel bedrijf als klant. Zo kon hij de grootste supermarktketen ter wereld, Wal-Mart, in de steigers zetten. Vrij beknopt geeft Jeffrey Krames de belangrijkste strategische lessen en de succespatronen van de magnificent seven, van zeven larger-than-life managementcoryfeeën. Krames portretteert niet alleen, hij gaat (zij het bijwijlen wat te beknopt) ook in op zeer specifieke knepen en inzichten van de zeven iconen. Hij lanceert zelfs het begrip CEO-quotiënt en toetst bepaalde problemen aan de stijl van de CEO's onder de vraag: wat zou Bill Gates (bijvoorbeeld) doen?De voorbeelden zijn tamelijk tot helemaal hedendaags. De lessen zijn grotendeels tijdloos. Nieuwsgierige managers en ondernemers op zoek naar inspiratie zullen zo'n anthologie zeker voldoende boeiend vinden, al lijkt het niet aangewezen om de zeven schetsen op een drafje te lezen. Puike synthese van de inzichten van zeven succesvolle topmanagers en ondernemers. Niet vertaald. - 21 Leaders for the 21st Century: Fons Trompenaars en Charles Hampden-Turner tonen hoe innovatieve leiders managen in het huidige digitale tijdperk. Komen aan bod: Richard Branson, Ge- rard Mestrallet, Jim Morgan en Karel Vuursteen van Heineken (McGraw-Hill, 2002, 356 blz.). Nederlandse vertaling: 21 leiders in de 21ste eeuw (Business Contact, 2002, 453 blz.). De originele Engelstalige uitgaven vonden we vlot bij Acco Leuven. Tel.: 016 29 11 00, fax: 016 20 73 89.