50 START-UPS OM IN TE INVESTEREN

De successen van Belgische start-ups en de fiscale voordelen van het Start-Up Plan doen meer Belgen zin krijgen om er hun geld in te investeren. Maar hoe weet u welke van de vele starters interessant zijn?

Samen met FundMe, een platform dat investeerders en start-ups met elkaar in contact brengt, LeanSquare en MyMicroinvest, stelde ons zusterblad Trends-Tendances de eerste top 50 op van start-ups op zoek naar kapitaal. Voor de eerste editie stelden meer dan 250 ICT-starters zich kandidaat op fundme.be. Een jury van twintig topinvesteerders koos uit die lijst 50 innovatieve en veelbelovende start-ups uit België, verdeeld over vijf categorieën: gezondheid, technologie, e-commerce, sociale netwerken en diensten. Uiteraard is deze lijst niet onfeilbaar. Eén op de twee start-ups verdwijnt binnen de vijf jaar, leert de ervaring. Maar ongetwijfeld zullen enkele jonge starters in deze selectie de komende jaren succesverhalen worden.

De jongste een à twee jaar kan de Belgische start-upwereld degelijke resultaten voorleggen en dat trekt de aandacht van investeerders. Enkele van de bekendste succesverhalen zijn Sunrise, dat verkocht werd aan Microsoft voor 100 miljoen dollar; Showpad, dat vorig jaar meer dan 6 miljoen euro ophaalde; Odoo dat 10 miljoen euro kreeg; of Take Eat Easy, dat al bijna 16 miljoen euro verzamelde. Daarnaast haalden heel wat bedrijfjes kleinere bedragen op. Dat wijst op een dynamisch ecosysteem. Het is niet langer een uitzondering wanneer een Belgische start-up van zich doet spreken, een mooi contract binnenrijft of investeerders verleidt.

Niettemin blijft geld ophalen een delicate kwestie. Geld vinden voor innovatieve projecten is niet langer onmogelijk, zeggen specialisten, maar het gaat lang niet altijd zo makkelijk als de ondernemers zouden willen. Dat is de reden waarom de Belgische start-upgemeenschap, verenigd in Startups.be, pleit voor mechanismen om investeringen in jonge ondernemers aan te moedigen. De regering pikte dat idee snel op. Onder impuls van minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld), zorgde het Start-Up Plan onder meer voor een taxshelter voor start-ups en financiële incentives voor crowdfunding. “Op dit plan zaten starters en investeerders te wachten”, zegt een insider. “Dit zal investeerders stimuleren om hun centen in de economie te steken in plaats van op bankrekeningen die toch niet veel opbrengen.” Investeerders moeten er niettemin voor bewust blijven dat investeren in een start-up een risicovolle investering blijft, waarbij je geen garantie hebt dat je je startkapitaal terugziet.

OP DE VOLGENDE PAGINA’S VINDT U PER CATEGORIE DE GESELECTEERDE START-UPS

SOCIALE NETWERKEN & COMMUNITY’S DE AIRBNB VAN DE CAMPING

Campr (°2014) heeft een aanbod van 300 kampeerplaatsen in 30 landen, vooral in Europa. Dat is slechts het begin, want het is de bedoeling binnen het jaar aan 5000 campings en 25.000 reserveringen te geraken. Campr slaagde er al in 75.000 euro op te halen via de Antwerpse accelerator Idealabs, maar de start-up broedt op een fondsenwerving van 300.000 euro om zijn expansie te financieren. Campr heeft behoefte aan een ontwikkelaar om het onlineplatform te verbeteren en aan een marketingspecialist om zijn product in de schijnwerpers te plaatsen. “Wij mikken prioritair op Europa, een markt die goed is voor 353 miljoen overnachtingen op campings”, legt medestichter Sebastiaan Schillebeeckx uit. Frankrijk, Portugal, Spanje, Italië en Groot-Brittannië staan in polepositie. De start-up bereidt ook een crowdfundingcampagne voor.

TERUG VAN WEGGEWEEST: DE POLAROID

Via de software van het Gentse Polabora (°2013) krijgt u gemakkelijk verbinding met uw sociale netwerken (Facebook, Instagram), met uw opslagruimte in cyberspace (Dropbox, Flickr) en met uw foto’s op uw smartphone. In enkele stappen vraagt u de afdruk van die foto’s in een retrostijl die op de polaroids geïnspireerd is. “Wij mikken op een cliënteel van jongeren en jongvolwassenen (pakweg 14 tot 35 jaar) die fan zijn van internet en sociale netwerken, en die hun foto’s snel en met een creatieve touch willen afdrukken”, vertelt Steve Malfroidt, medestichter van Polabora. Met meer dan 250.000 afgedrukte foto’s voor meer dan 9000 klanten in heel de wereld, haalde de starter in zijn tweede jaar 100.000 euro omzet. Polabora heeft zijn eerste stapjes met eigen middelen kunnen doen, maar zoekt nu 200.000 euro. Het team bestaat uit twee partners met een veeleer technisch profiel en kijkt vooral uit naar versterking met een marketingspecialist om snel bekend te worden en zo de concurrentie te snel af te zijn. “Onze doelstelling is het merk te worden dat iedereen kent via de sociale netwerken”, benadrukt Steve Malfroidt. Er worden ook investeringen in ontwikkelingen gepland om het webplatform te verbeteren en een mobiele applicatie te creëren.

BetterStreet (°2013) bouwde een app waarmee u een gat in het wegdek of een ander probleem signaleert aan de gemeente met een foto en korte beschrijving. Dertig gemeenten werken er al mee. Zoekt 500.000 euro voor buitenlandse expansie.

Op CarAmigo (°2015) kunnen particulieren hun auto delen, maar zonder dat ze zelf chauffeur zijn, zoals bij Uber. Werkt samen met Touring. Zoekt 5 miljoen euro om te groeien over de grens.

Geoview (°2015) zoekt 100.000 à 200.000 euro voor zijn verkoop en marketing. Met Geoview kunnen telco’s, bouwbedrijven,… foto’s delen op heel precies met geolokalisatie bepaalde plaatsen.

Licheez (°2011) zoekt een miljoen euro voor een Chinese vestiging. Licheez is een woordenboek, waarmee u teksten uit het Engels of Frans kunt vertalen in het Chinees en kunt communiceren met gebruikers.

Listminut (°2013) brengt mensen op zoek naar een klusser in contact met handige Harry’s. Zoekt 200.000 à 500.000 euro om volgend jaar naar Nederland te trekken.

NoteCampus (°2015) maakte een platform waarmee studenten notities en samenvattingen kunnen uitwisselen. Gelanceerd in Luik. Zoekt 300.000 à 500.000 euro.

Pictawall (°2013) zorgt ervoor dat merken de foto’s en berichten die mensen op sociale netwerken plaatsen, kunnen gebruiken in de interactie met hun consumenten. Zoekt 800.000 euro om naar de Britse markt te trekken.

Speaky (°2015) heeft al 100.000 gebruikers — veel in de VS en Taiwan — voor zijn sociaal netwerk om een vreemde taal te oefenen met anderen. Sloot al een deal met een grote onlinetalenschool. Zoekt nu een miljoen euro om rond de community een zakenmodel te bouwen.

HEALTHTECH PLATFORM VOOR KANKERPATIËNTEN

De start-up Esperity wil een platform voor kankerpatiënten uit de grond stampen. Op Esperity zijn al 5000 mensen ingeschreven, van wie 20 à 30 procent echt actief. Zij kunnen er een getuigenis afleggen, informatie vinden over de klinische proeven in hun regio, over de actualiteit in kankeronderzoek en over tools om de kwaliteit van hun leven weer in eigen handen te nemen. Erard Le Beau de Hemricourt, arts en samen met bio-ingenieur Mitchell Silva (KU Leuven) oprichter van de start-up, wil er zelfs keukenrecepten en lifestyle-info kwijt, zodat de patiënt ook kan uitbreken uit die ‘kerker’ die kanker is. “Esperity kent een gemengd businessmodel”, stelt Erard Le Beau de Hemricourt. “Wij ontplooien diverse onderzoeksprojecten dankzij financiering door instellingen zoals Innoviris of bedrijven zoals Microsoft, maar we realiseren ook enquêtes voor klanten zoals verzekeraars of farmaceutische groepen. Tot slot hebben we het plan om aan ziekenhuizen tools te leveren voor de opvolging van patiënten via gesloten groepen.” Het project waarin deze start-up al bijna 500.000 euro heeft geïnvesteerd met de hulp van de Fondation Fournier-Majoie en het Caring Entrepreneurship Fund, wil resoluut de internationale toer op. Het is beschikbaar in acht talen en heeft al heel wat inschrijvingen in Zuid-Amerika. Esperity hoopt 2 tot 4 miljoen euro in te zamelen om vooral de teams in het buitenland een boost te kunnen geven, meer diensten te kunnen aanbieden op zijn platform, en aan marketing te doen.

SNELLE DIAGNOSE BIJ BEROERTE

Hoe sneller iemand met een cerebrovasculair accident — een beroerte — de juiste diagnose krijgt, hoe kleiner de gevolgen. Het Brusselse Zebra Academy, een spin-off van de VUB en UZ Brussel, bedacht een systeem om specialisten al in contact te brengen met de patiënten terwijl ze nog in de ziekenwagen onderweg zijn. De specialist kan inzoomen op delen van het lichaam van de patiënt, bijvoorbeeld om te zien hoe zijn ogen reageren. Het product kost 35.000 euro per ziekenwagen, plus 14.000 voor toegang tot het platform, ondersteuning en 3G/4G-verbinding. Zebra Academy doet een klinische test met het UZ Brussel en rust tegen het einde van het jaar nog drie ambulances uit met zijn systeem. De vijf oprichters hebben op elk nog een baan naast hun werk voor hun start-up. Ze zoeken een miljoen euro.

Noho (°2015)is een spin-off van de ULB die een product ontwikkelde voor de 200.000 mensen die lijden aan lymfoedeem. Nu moeten ze wekelijks hulp krijgen voor hun behandeling, maar met het verband van Noho kunnen ze voor zichzelf zorgen. Zoekt 500.000 euro voor de eerste productie.

Progenda (°2014) wil huisartsen en specialisten tijd doen winnen met een automatisch systeem om afspraken te maken met patiënten via internet en sms. Er werden al 35.000 afspraken gemaakt met het systeem. Zoekt 120.000 euro voor de commercialisering en IT-ontwikkeling.

Phasya (°2014), een spin-off van de universiteit van Luik, ontwikkelde software die herkent wanneer we inslapen. Praktisch voor de transport- en industriesector, maar voorlopig mikt Phasya vooral op onderzoeksinstellingen als klant. Zoekt ongeveer 1 miljoen euro.

Fyteko (°2014) werkt aan een bioproduct dat de planten van landbouwers en coöperatieven beter bestand maakt tegen droogte. Nieuwe Europese wetten zouden deze grote markt in 2016 opengooien. Dan wil de start-up zijn eerste producten hebben. Zoekt 400.000 euro.

Synaxial (°2014) maakte een chirurgisch instrument, de Sinusjet, waarmee tandimplantaten inbrengen een minder zware ingreep wordt. Het bedrijf heeft drie octrooien en deed al klinische tests, maar zoekt 200.000 à 500.000 euro om zijn producten beter en efficiënter te maken.

Ontoforce (°2011) maakte met disQover een zoekmotor die intelligenter moet zijn dan de bestaande zoekmotoren die de context van een zoekopdracht niet begrijpen. Helpt met zijn SaaS-product zo de onderzoekskosten te drukken bij farma- en biotechbedrijven. Wil 2 miljoen euro ophalen.

Kleine tot middelgrote landbouwers, maar evengoed sterrenchefs zullen bij Agrome Technology een abonnement kunnen nemen op een met sensoren uitgeruste container of er eentje huren. Daarin kunnen ze in de winter aardbeien of tomaten telen en de groei volgen via een app. Zoekt een miljoen euro.

DIENSTEN BETERE VERKOOP MET GAMIFICATION

Het eerste product van de Brusselse start-up Royal App Force, die zich specialiseert in gamification, is Peak Me Up. De leden van salesteams coderen continu de contracten die ze verkopen, de tarieven, de kortingen, enzovoort. De app maakt een ranking van de verkoopteams en doet dat op een ludieke manier die de competitiegeest aanscherpt. Door de verkopers uitdagingen te geven, kunt u er ook een coachinginstrument van maken. Peak Me Up vond al heel wat klanten in zes Europese landen. Peak Me Up heeft een SaaS-zakenmodel (software as a service): een maandabonnement volgens het aantal gebruikers. Het leverde de start-up voorlopig 200.000 euro omzet op. Royal App Force ontwikkelt ook andere producten, onder meer een gamificationtoepassing waarmee je de doelen van werknemers kunt beheren. De starter haalde 340.000 euro op bij Meusinvest en bij Belgische en Franse businessangels. Dominique Mangiatordi blijft hoofdaandeelhouder, maar zou bereid zijn de positie te doen verwateren om de salesteams van zijn start-up te versterken (momenteel acht mensen) en om Peak Me Up op te tillen naar wereldwijd succes. Gamification heeft de wind in de zeilen. In 2013 haalde de Amerikaanse start-up LevelEleven, een concurrent van Royal App Force, 2 miljoen dollar op bij de Salesforce. Niet eens zoveel later, in augustus 2015, nam Microsoft de firma Games over, die een app had ontwikkeld waarvan het idee heel nauw aanleunt bij dat van Peak Me Up. Dominique Mangiatordi wil tegen volgend jaar meer dan een miljoen euro omzet genereren en is op zoek naar ongeveer 2 miljoen euro kapitaal.

KLEINERE FACTUREN DANKZIJ ONLINEMAKELAAR

Flexy (°2014) is een onlineplatform dat de energiemakelaar wil worden van particulieren, zelfstandigen en ondernemingen op zoek naar een goedkopere energieleverancier (gas en elektriciteit). Flexy wil het niet laten bij die rol als energiemakelaar, maar zijn aanbod uitbreiden naar telecom, verzekeringen en de banksector. De start-up stelt zijn klanten een meer voordelige leverancier voor en neemt ook de hele overdrachtprocedure voor zijn rekening. Flexy mikt op de consumentenmarkt, met in zijn eerste jaar al 5000 contracten, maar ook op kmo’s met een omzet tot 100 miljoen euro. De start-up tekende 500 contracten met kmo’s. “Het businessmodel bewijst zijn bestaansrecht: we genereren inkomsten, en nu willen we écht van start gaan”, weet Fabien Laurent, medestichter van Flexy. De start-up heeft 500.000 euro nodig om zijn marketing te ontwikkelen en zijn onlineplatform te verbeteren. Hij wil ook over de Belgische grenzen groeien, in de eerste plaats in Europa.

WeAreAllParents (°2015) is een onlineplatform dat gezinnen op zoek naar een babysit in contact brengt met kandidaten. Het gaat om uitwisseling, waardoor gezinnen met kinderen op elkaars kroost passen. 350 gezinnen testen binnenkort het systeem. Zoekt 50.000 euro.

Oh-Chef (°2014) wil mensen thuis een maaltijd op sterrenniveau bieden en verzamelde daarvoor 25 uitmuntende koks, van wie enkele met een ster, die bij u thuis in de potten komen roeren. Richt zich ook tot bedrijven en tekende een deal met Kitchen Market. Zoekt 300.000 euro.

I-Movix (°2005) ontwikkelde technologie voor supervertragingen bij sportevenementen. De gespecialiseerde camera’s worden overal ter wereld verkocht. I-Movix is de fase van start-up eigenlijk voorbij en wil nu doorgroeien. Deelt niet mee hoeveel kapitaal het zoekt.

Nosco e-learning (°2014) is een interactief e-learningplatform voor professoren en hun studenten. Elke prof kan er zijn persoonlijke toets aan geven. Haalde al kapitaal op, maar heeft nog 150.000 euro nodig om de commercialisering van zijn product te versnellen.

Swanest (°2014) ontwikkelde een algoritme en een platform waarmee het advies geeft aan investeerders die een deel van hun geld op de beurs beleggen. Wil in 2016 naar het Verenigd Koninkrijk als eerste markt. Zoekt 500.000 tot 1 miljoen euro.

BePark (°2011) wil munt slaan uit leegstaande privéparkeerplaatsen, bijvoorbeeld van bedrijven ‘s avonds, en ontwikkelde een app om vraag en aanbod te koppelen. Beheert al een honderdtal parkeerterreinen en zoekt tegen eind dit jaar 500.000 tot 1 miljoen euro.

Mobiloo (°2015) is de Brusselse tuktuk, zoals het bekende Aziatische voertuig met drie wielen vaak wordt genoemd. Paste de tuktuk aan de Europese veiligheidsvereisten aan en mikt op korte trajecten in de stad. Zoekt 180.000 euro.

NextRide (°2015) heeft een app met de dienstregelingen in reële tijden van bus, tram en metro. Op dit moment heeft het al de gegevens van de Brusselse MIVB en het Waalse Tec, de onderhandelingen met NMBS en De Lijn lopen. Telt 200.000 gebruikers en zoekt 250.000 euro.

E-COMMERCE NOOIT MEER EEN PAKJE MISSEN

Kent u de frustratie omdat de levering van een pakje de mist inging? Boxigen (°2015) heeft een slimme oplossing: een brievenbus die groot genoeg is om er een pakje in te stoppen die door de leverancier kan worden geopend via een beveiligde code. Boxigen mikt in de eerste plaats op woningen op het platteland, omdat steden al intelligente oplossingen hebben. Sébastien Lahouste, partner bij Boxigen: “Leveringspunten (zoals van Kiala en PostPunt, nvdr) en de pakketverdelers die bpost in de stad ontwikkelt, lossen gedeeltelijk de problemen van de consumenten op.” De start-up zoekt 200.000 euro voor de marketing en de verbetering van zijn app. “Onze strategie focust niet op de bouw van brievenbussen maar op een connectiviteitssysteem dat de koeriersdienst gemakkelijk toegang geeft tot de brievenbus en dat de consument meldt dat het pakje is afgeleverd”, benadrukt Lahouste. De jonge start-up die dicht bij Antwerpen gevestigd is, onderhandelt nu met bpost en met koeriersbedrijven. “Ongeveer één pakje op de vier moet terug naar de afzender”, stipt Sébastien Lahouste aan. “Ons product kan een heel verschil maken voor die bedrijven.”

FACEBOOK VOOR VERZAMELAARS

Vier jonge ondernemers hebben ‘na hun uren’ Squireel (°2014) ontwikkeld om verzamelaars — van videogames, strips, manga’s, Blu-ray,… — te verenigen in hun community. Verzamelaars kunnen hun collectie tonen, erover praten en onderling kopen en verkopen. Squireel heeft een dubbel zakenmodel: het neemt een commissie op de verkopen op zijn platform. En professionele handelaars kunnen voor 50 euro per maand een minisite binnen Squireel laten maken. Het project staat nog in de kinderschoenen: 200 inschrijvingen en iets meer dan 1000 uitgestalde voorwerpen. De ondernemers zoeken 200.000 tot 300.000 euro om in een hogere versnelling te schakelen. Dat wil zeggen: er voltijds mee bezig zijn en de marketing een duw geven.

Preesale (°2014) is een onlineticketingdienst voor events die op Facebook worden aangekondigd, iets wat steeds meer gebeurt. Geoffroy Simon richtte al mee TagTagCity op en zoekt voor Preesale 500.000 euro om de verkoop en marketing te ontwikkelen.

Binnovart (°2013) maakte een digitale galerie, waar het vooral lokale, minder bekende kunstenaars en kunstliefhebbers met elkaar in contact brengt. Werkt aan de definitieve versie van zijn platform en zoekt 500.000 euro.

Efarmz (°2012) haalt dit jaar een kwart miljoen omzet met zijn platform om consumenten te laten kopen bij lokale voedingsproducenten. Zoekt 250.000 euro, vooral om de leveringen in België uit te breiden.

Interior Genius (°2015) wil het Google van de meubelen worden. Dankzij 3D ‘wandelt’ de klant digitaal door interieurs in diverse stijlen en kan hij elk meubelstuk vanuit verschillende hoeken bekijken. Zoekt 500.000 euro én een coach.

Aldento (°2015) maakt pasta op basis van insecten, op dit moment 30 à 40 kilo per week. De oprichters, de zussen Goffard, zoeken 200.000 à 500.000 euro, onder meer om de productie te verhogen naar 200 kilo en hun eerste medewerkers in dienst te nemen.

Isosize (°2013) is een app waarin de gebruiker eenmalig zijn maten invoert, zodat hij de juiste kleren past wanneer hij in een onlinewinkel een broek of rok uitprobeert. Werkt samen met 126 retailers in 23 landen. Zoekt tot 6 miljoen euro, onder meer voor een kantoor in de VS en Azië.

Omdat kleine zelfstandigen niet het geld hebben om hoog te scoren bij Google, ontwikkelde Localisy (°2015) een marktplaats voor lokale handelaars. Broer en zus Petta zoeken 250.000 à 500.000 euro om het commercieel team uit te breiden en te investeren in marketing.

Made and More (°2013) is een webwinkel voor slow fashion: in Europa gemaakte ethische mode. Op dit moment verdeler van anderen, maar een eigen kledinglijn staat in de steigers. Zoekt 250.000 euro, vooral om de bekendheid te verhogen.

TECHNOLOGIE MACHINES OPSPOREN EN BEHEREN

De trackers van de Gentse start-up Stickntrack maken het voor de industrie mogelijk om exact te weten waar elke machine zich bevindt en het gebruik ervan te verbeteren. Bijvoorbeeld door een generator die dagenlang niet wordt gebruikt, naar een nuttigere plaats te brengen. De industrie maakt al gebruik van simkaart- en gps-systemen om zwaar materieel zoals werfmachines en voertuigen te bewaken, maar start-up Stickntrack gebruikt trackers op basis van de technologie van Sigfox. De trackers zijn heel eenvoudig te installeren omdat u geen kabel of directe webverbinding nodig hebt. Bovendien gebruiken ze weinig energie en houden ze het vijf jaar vol zonder oplaadbeurt. De tracers van Stickntrack kunnen de satellietpositie, schokken, de temperatuur en beweging registreren. Medestichter Kristoff Van Rattinghe. “Je kunt hiermee ook de locatie bepalen van voorwerpen die tot nu niet met het internet verbonden waren: kunstwerken, medicatie,…” Momenteel zijn al bijna 400 trackers geïnstalleerd in acht Europese landen. Zoekt 0,5 tot 1,2 miljoen euro om de volgende trackers te produceren, maar vooral om de sales- en marketingteams te installeren en met het oog op internationale vertegenwoordiging.

BESCHERMER VAN MOBIELE APPLICATIES

Vorige week werd een hele reeks apps in de onlineshop van Apple het slachtoffer van een grootscheepse aanval. Het leek wel de gedroomde marketingstunt voor GuardSquare (°2011). De start-up uit Leuven is gespecialiseerd in de beveiliging van apps voor Android en Java (en werkt ook aan de iOS-versie). Die apps zijn niet meer te tellen maar zijn ook altijd kwetsbaar. De start-up heeft diverse beveiligingsoplossingen voor de ontwikkelaars. Sommige ervan, zoals ProGuard, zijn kosteloos, voor andere moet worden betaald. Voorbeelden zijn DexGuard voor kmo’s (480 à 1450 euro) of DexGuard Enterprise voor grote ondernemingen en financiële instellingen (5000 à 15.000 euro per jaar en per app). Bij die laatste categorie heeft GuardSquare al heel wat klanten op de kop kunnen tikken. “Wij hebben een goed product, het beste op de markt voor Android”, beweren de ondernemers van GuardSquare. “Maar nu moeten we investeren in sales en marketing om onze onlineverkoop en directe verkoop te verbeteren. We willen ook kantoren openen in Azië en in de VS.”

Elbee maakt draadloze oortjes waarmee je niet alleen muziek kunt beluisteren, maar ook bellen en je smartphone bedienen met je stem of hoofdbewegingen. Het prototype is klaar, de productie kan beginnen. Daarvoor zoekt het geld via Kickstarter en ‘enkele miljoenen’ van investeerders.

Wooclap (°2014) maakte een SaaS-product (software as a service) waarmee het publiek op een conferentie of vergadering kan antwoorden op vragen. Dat zorgt voor een dynamische interactie met het publiek.

Unifly (°2015) maakt zich klaar om de chaos in het luchtruim te bestrijden met de commercialisering van SkyBridge, een platform voor het beheer van drones voor commercieel gebruik. Deze spin-off van het VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) haalde al kapitaal op, maar zoekt nog eens 1,2 miljoen euro.

Neveo (°2014) is een app waarmee families foto’s en video’s plaatsen op de smart-tv van oudere familieleden. Zo onderhouden opa en oma van thuis uit het contact met de familie. Neveo lijkt gewoon een van de zenders op hun tv. Zoekt 500.000 euro.

De Brusselse start-up Zensor gebruikt sensoren om de trillingen, corrosie en vervormingen in constructies van staal of beton te meten. Dat maakt het onderhoud efficiënter. Heeft al grote klanten in de bedrijvenmarkt, rekent dit jaar op goed 350.000 euro omzet en zoekt 0,3 tot 1 miljoen euro vers kapitaal.

Secugo (°2014) maakte een lokalisatieapp om de veiligheid van familie of werknemers te verhogen. Zo kunt u ermee om hulp vragen of snel de dichtstbijzijnde dokter vinden. De start-up legde al contacten in Latijns-Amerika, Nigeria en Zuid-Afrika. Zoekt een miljoen euro.

Amya Systems (°2014) ontwikkelde software waarmee bedrijven hun productieproces kunnen analyseren met het oog op meer efficiëntie. Zoekt 500.000 euro voor de commerciële ontwikkeling.

DynamicFlows (°2011) zoekt 250.000 à 500.000 euro om zijn product internationaal aan de man te brengen, want in België zijn de eerste grote klanten al binnen. De software van de start-up helpt bedrijven met het beheer van hun e-mails, klantenbeheer, enzovoort.

Fleye (°2013) ontwikkelt een veilige bolvormige drone zodat niet alleen specialisten drones kunnen gebruiken, maar iedereen. Het prototype werkt, maar nu moet het nog in productie. Zal eerst een crowdfundingcampagne doen, maar zoekt ook 2 à 3 miljoen euro bij grote investeerders.

CHRISTOPHE CHARLOT & GILLES QUOISTIAUX

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content