1 Het is een klassieker, maar toch waard om het nog eens te herhalen: de basisversies van de premiummerken Audi, BMW en Mercedes zijn niet goedkoop. Pluk je ook nog eens wat opties van de lijst, dan worden ze al snel gruwelijk duur. Omdat Belg...

1 Het is een klassieker, maar toch waard om het nog eens te herhalen: de basisversies van de premiummerken Audi, BMW en Mercedes zijn niet goedkoop. Pluk je ook nog eens wat opties van de lijst, dan worden ze al snel gruwelijk duur. Omdat Belgische merkimporteurs de moeilijk bij te sturen gewoonte hebben om journalisten voor een test heel goed uitgeruste auto's mee te geven, vielen we ook deze keer omver van het prijskaartje: onze A3 kostte 47.100 euro. En nee, voor die prijs zat er geen schietstoel in. Met de prijs van de opties op die Audi (basisprijs 33.400 euro) alleen al kun je een Citroën C3 en zowat elk model van Dacia kopen. 2 De goedkoopste A3 sedan, zonder opties, kost al 27.200 euro. In het vooronder zit een driecilinder benzine van 1 liter, goed voor 110 paarden. Uiteraard geeft die een heel ander rijgevoel dan de diesel die we testten. 3 De vernieuwing van het A3-gamma was tegelijk het einde van de cabrio. Voortaan zit de dakloze versie niet meer in het aanbod. 4 Dankzij de zuinige nieuwe dieselmotor van de VW-groep heeft de A3 een indrukwekkende autonomie: met een volle tank raak je makkelijk 1000 kilometer ver. Probeer je echt zuinig te rijden, dan nog een homp verder. Impressionant.