1 Onder de motorkap is de Outback niet mee met de tijd. Daar zit een gewone, atmosferische viercilinder van 2,5 liter, bovendien als enige keuze. Technisch gezien is er natuurlijk niets verkeerd aan een atmosferische 2.5. Alleen is deze configurati...

1 Onder de motorkap is de Outback niet mee met de tijd. Daar zit een gewone, atmosferische viercilinder van 2,5 liter, bovendien als enige keuze. Technisch gezien is er natuurlijk niets verkeerd aan een atmosferische 2.5. Alleen is deze configuratie niet meer aangepast aan de Vlaamse autofiscaliteit, die vooral rekening houdt met de emissie. Daarom heeft de concurrentie voor een model in de klasse van de Outback steevast ook een hybride versie in het gamma, met een heel gunstige emissiewaarde. Subaru niet. Met een officiële CO2-uitstoot van 193 gram betaal je net geen 1600 euro BIV bij de inschrijving van de auto en ook nog eens 630 euro rijtaks per jaar. 2 Om aanwezig te kunnen blijven op de Europese markt, heeft Subaru geen andere keuze dan ook elektrisch te gaan. De Japanse constructeur werkt daarvoor samen met Toyota en het resultaat krijgen we te zien halverwege 2022. Dan komt de Solterra op de markt. Dat wordt een SUV waarvan de naam een groene knipoog heeft: een combinatie van 'sol' en 'terra', of 'zon' en 'aarde'. 3 Van de Outback bestaan drie afwerkingsniveau's die allemaal zeer volledig zijn uitgerust: comfort, sport en premium. De laatste twee hebben een instapprijs van respectievelijk 41.995 en 46.995 euro.