1 De Sorento PHEV is een van de zeldzame stekkerhybrides met zeven zitjes. Omdat de batterij en de elektromotor ook ergens een plaatsje moeten vinden, is het bij veel modellen niet mogelijk in de koffer nog ruimte voor te behouden voor een zesde en zevende...

1 De Sorento PHEV is een van de zeldzame stekkerhybrides met zeven zitjes. Omdat de batterij en de elektromotor ook ergens een plaatsje moeten vinden, is het bij veel modellen niet mogelijk in de koffer nog ruimte voor te behouden voor een zesde en zevende stoel. Kia is daar in deze Sorento wel in geslaagd. Uiteraard ook hier met de klassieke beperkingen: de twee stoeltjes op de derde rij zijn veeleer voor uitzonderlijke situaties en voor korte afstanden, want ze zitten niet zo comfortabel. Bovendien is er in de koffer heel weinig ruimte voor bagage als de stoelen worden uitgeklapt: van de riante 898 liter kofferinhoud blijft niet eens 200 liter over. De derde stoelenrij is trouwens niet standaard, maar een optie van 1000 euro. 2 Eerder reden we ook al met de dieselversie van de Sorento. In het vooronder zit een viercilinder van 2 liter. Hoewel hij bijzonder discreet blijft zodra hij op bedrijfstemperatuur komt, vonden we hem minder romig rijden dan deze PHEV. Terwijl we bij andere modellen vaak het omgekeerde gevoel krijgen, voelt de PHEV-versie van deze Sorento dan ook veel meer premium aan dan de dieselversie. 3 Met een CO2-emissie van amper 39 gram, gemeten volgens de WLTP-cyclus, is de Sorento PHEV voor de volle 100 procent aftrekbaar voor zelfstandigen.