Vlakbij het Brusselse Zuidstation huist nWave. De studio is allicht minder bekend dan de titels die het bedrijf in de bioscoopzalen bracht. Onder andere Fly Me to the Moon en Sammy's Avonturen werden er geproduceerd. Het budget van die laatste productie bedroeg 20,3 miljoen euro. 100 mensen werkten er twee jaar aan. En dat is dan nog een laag budget als je het vergelijkt met de budgetten van de concurrentie. Ben Stassen, regisseur van Fly Me To The Moon: "20,3 miljoen is veel geld...

Vlakbij het Brusselse Zuidstation huist nWave. De studio is allicht minder bekend dan de titels die het bedrijf in de bioscoopzalen bracht. Onder andere Fly Me to the Moon en Sammy's Avonturen werden er geproduceerd. Het budget van die laatste productie bedroeg 20,3 miljoen euro. 100 mensen werkten er twee jaar aan. En dat is dan nog een laag budget als je het vergelijkt met de budgetten van de concurrentie. Ben Stassen, regisseur van Fly Me To The Moon: "20,3 miljoen is veel geld, maar in vergelijking met Amerikaanse studio's als Dreamworks of Pixar is het peanuts. Zij werken doorgaans met budgetten tussen de 150 en 200 miljoen dollar, en zetten teams in van een 400 tot 500 mensen. Het blijft met andere woorden een kleinere onafhankelijke productie." Er bestaat overigens nogal wat begripverwarring over 3D, zegt Stassen. "Er zijn veel films die onder dat logo op de markt komen. Maar dat zijn geen echte 3D-films. Het zijn films die op dezelfde manier gemaakt werden als een 2D-film, maar dan met twee camera's. Wij zijn al 15 jaar bezig met 3D en beschouwen het als een nieuwe taal van de cinema." Behalve de langspeelfilms voor het grote publiek produceert nWave 3D-films voor de IMAX-cinemazalen, met schermen tot 600 vierkante meter. Voorts produceren ze ook 3D/4D-producties voor pretparken, musea, sciencecenters, zoo's, enzovoort. 4D-films zijn eigenlijk 3D-producties, aangevuld met fysieke effecten in de zaal, zoals wind, regen, geur of bewegende stoelen. Eric Dillens, voorzitter van nWave: "We hebben jaren geleden Pandadroom geproduceerd voor de Efteling in Nederland. Intussen hebben we die film wereldwijd gedistribueerd. Ondertussen hebben we ook een hele attractie- en ridecatalogus ontwikkeld met producties die in verscheidene parken spelen." Onder meer het OCT Sjanghai en het Long Beach Aquarium in Californië zijn afnemers. "Die attractieparken hebben een 3D/4D-theater en nemen een licentie op onze producties", beaamt Dillens. NWave werkt bijgevolg internationaal in gespecialiseerde markten, met een beperkt aantal aanbieders die elkaar goed kennen. Voorts toont nWave zijn nieuwe producties op beurzen, en ook dat loont. Eric Dillens: "We zijn net in Kuala Lumpur geweest op de Aziatische beurs. Binnenkort gaan we naar Rome. In november is er dan de jaarlijks weerkerende beurs in Orlando, waar vertegenwoordigers van attractieparken uit de hele wereld elkaar ontmoeten." Meer dan 95 procent van de omzet komt inmiddels uit licenties die nWave in het buitenland verkoopt. Zo bouwt het bedrijf intellectuele eigendomsrechten op, goed voor 6 tot 8 miljoen euro recurrente inkomsten per jaar, bovenop de royalty-inkomsten van de langspeelfilms. Bruno De Keyser