33STE FILMFESTIVAL GENT

Het gerucht dat Nicole Kidman dit jaar Gent met haar aanwezigheid zou vereren, is uiteindelijk een gerucht gebleven. Mevrouw Kidman bewandelt wel de rode loper tijdens het (splinternieuwe) filmfestival van Rome: ze wordt daar 400.000 dollar rijker van.

Als je moet kiezen tussen een rijk filmaanbod met een paar prestigieuze expo’s enerzijds en Nicole Kidman en haar entourage anderzijds, dan kies je best voor het eerste. En dat is precies wat Gent deed. Over de Kubricktentoonstelling kon u vorige week al een bespreking in Trends lezen. Het Filmfestival haalt tegelijk Agnès Varda naar Gent. Deze ‘grande dame’ van de Franse nouvelle vague wordt niet alleen geëerd met een ‘Joseph Plateau Lifetime Achievement Award’ en een retrospectieve tentoonstelling. In het Gentse S.M.A.K. zijn ook twee grote video-installaties van haar te zien.

Het onverfilmbaar geachte ‘Parfum’ van Patrick Süskind opent op 11 oktober het festival. Leuk detail: Süskind weigerde de filmrechten van zijn bestseller te verkopen omdat hij wachtte op een aanbod van Stanley Kubrick. ‘Perfume: The Story of a Murderer’ werd uiteindelijk geregisseerd door Tom Tykwer, biedt visueel vuurwerk en is een aanvaardbare adaptatie. Op 21 oktober sluit het festival zijn deuren met ‘Zwartboek’ van Paul Verhoeven.

Wat valt er zoal te zien? Vooreerst tippen we enkele titels uit de competitie ‘Impact van muziek op film’ en de ‘Festival Previews’. ‘Lights in the Dusk’ van Aki Kaurismäki is een Kaurismäki zoals te verwachten en te voorzien was. Zijn kurkdroge humor blijft evenwel aanstekelijk. Ook Tony Gatlif graait in zijn ‘Transylvania’ uit dezelfde vaatjes, maar de boude energie, de hypnotiserende soundtrack en Gatlifs rauwe eerlijkheid zijn hartverwarmend. ‘The Fountain’ van Darren Aronofsky imponeert en intrigeert. Voorts raden we aan: ‘Bliss’ van Sheng Zhimin en Henri Colomers ‘Nocturnes’. ‘The Queen’ van Stephen Frears beroerde de gemoederen van de – vooral Britse – perslui in Venetië en lokte al controverse uit in het thuisland. ‘Princess’, de bijzonder knappe animatieprent van Anders Morgenthaler over de porno-industrie, verdeelde dan weer hevige voor- en tegenstanders in Cannes. Met ‘The Black Dahlia’ maakte Brian De Palma de beste James Ellroyverfilming tot nu toe. ‘The Black Dahlia’ is vintage film noir en ademt de donkere sfeer en stijl uit van de noirfilms uit de jaren dertig en veertig.

Op 13 oktober rept de liefhebber van de slechte smaak zich naar de Capitole voor de ‘Nacht van de Wansmaak: The Final Chapter’. Daar zal Jan Verheyen de volbloed Z-film, de belabberd slecht gemaakte B-film en alles wat zich daartussenin bevindt met de nodige schwung aan elkaar praten.

De ware cinefiel reserveert zijn zetels in de secties ‘World Cinema’ en ‘A Look Apart’. Vooral Cis Bierinckx’ selectie voor ‘A Look Apart’ houdt de vinger aan de pols van de wereldcinema. Vormexperimenten, eigenzinnige documentaires, poëtische bezinningen en geraffineerde stijloefeningen passeren de revue. ‘A Look Apart’ brengt het werk van cutting edge-filmmakers en stelt film an sich ter discussie. In deze editie maakt u onder meer kennis met de nieuwe lichting Duitse cineasten, het werk van de Amerikaanse fotograaf en filmmaker William E. Jones. U krijgt ook drie gelauwerde documentaires te zien (‘Snow’, ‘Old Joy’ en ‘In Between Day’), net zoals de opmerkelijke fictiefilms ‘Juventude em marcha’ van Pedro Costa.

33ste Filmfestival Gent, tel. 09 242 8060, www.filmfestival.be

Piet Goethals

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content