Het gaat goed met BMW. 2004 was een recordjaar, want voor het eerst in de geschiedenis leverde BMW meer dan 1 miljoen auto's. En tekende het 1,2 miljoen verkoopcontracten. Een groei waar ook de Belgische importeur beter van werd: het Beierse merk is in trek bij ons. In absolute cijfers is het kleine koninkrijk in het hart van Europa de achtste markt van de wereld. Net achter Frankrijk en (nog even, laten we wel wezen) voor de Chinezen. Qua marktaandeel doet BMW nog beter in ons land: 4,3 procent is goed voor de derde plaats op het lijstje van de beste BMW-landen. Een derde plaats die weliswaar wordt gedeeld met Oostenrijk en Zwitserland, maar alleen thuishaven Duitsland en Luxemburg doen in relatieve cijfers beter dan de dappersten der Galliërs. België een BMW-land? Jawel, sire.
...

Het gaat goed met BMW. 2004 was een recordjaar, want voor het eerst in de geschiedenis leverde BMW meer dan 1 miljoen auto's. En tekende het 1,2 miljoen verkoopcontracten. Een groei waar ook de Belgische importeur beter van werd: het Beierse merk is in trek bij ons. In absolute cijfers is het kleine koninkrijk in het hart van Europa de achtste markt van de wereld. Net achter Frankrijk en (nog even, laten we wel wezen) voor de Chinezen. Qua marktaandeel doet BMW nog beter in ons land: 4,3 procent is goed voor de derde plaats op het lijstje van de beste BMW-landen. Een derde plaats die weliswaar wordt gedeeld met Oostenrijk en Zwitserland, maar alleen thuishaven Duitsland en Luxemburg doen in relatieve cijfers beter dan de dappersten der Galliërs. België een BMW-land? Jawel, sire. Dat BMW in het morose economische klimaat van 2004 scoort, niet alleen met de verkoopcijfers maar ook met de financiële resultaten, heeft zo zijn redenen. Er was de komst van de kleinere 1-reeks en de extreem sportieve 6-reeks. Maar ook en vooral de kleinere versie van de terreinwagen, de X3. Bovendien is BMW een merk dat met zijn beoogde klantenkring niet hoeft mee te doen aan de prijzenslag die grote merken in lagere marktsegmenten - zoals Citroën, Renault of Ford - wel moeten voeren. Allemaal factoren die van de internationale economische context kunnen worden doorgetrokken naar de Belgische markt. Alleen spelen in ons specifieke fiscale klimaat uiteraard nog andere elementen mee. Zo bleek ook de komst van de 5-reeks met een fiscaalvriendelijker 2,5-liter diesel een serieuze opkikker voor het prestigieuze merk. Niet het minst omdat de 5-reeks dé BMW bij uitstek is voor de fleet. Inderdaad: de 3-reeks is voor de Belgische BMW-importeur uit Bornem niet meteen de hoogvlieger op de fleetmarkt. In ons land laat de verkoop van de drie zich uitwaaieren in drie perfecte delen: een derde naar fleet (vooral operationele leasing), een derde naar zelfstandigen en een derde naar particulieren. En de Belgen schoven aan voor de 3-reeks, vorig jaar. In 2004 hadden 11.000 van de 20.800 verkochte BMW's een drie op de koffer staan. Merkwaardig toch: een beetje autominnend consument, en zeer zeker de BMW-fanaat, wist dat de nieuwe 3-reeks er begin 2005 aan kwam. En toch haalde het model in dat uitloopjaar nog 80 procent van de verkoop in 2000, een absoluut topjaar voor de vorige generatie van de 3-reeks. Vandaar dat de 3-reeks in ons land nog altijd goed is voor meer dan de helft van alle BMW's die jaarlijks over de toonbank gaan. 55 procent, om precies te zijn. Dat is zelfs 11 procent meer dan worldwide. De vijfde generatie van de 3-reeks, die tijdens het weekend van 5 en 6 maart in alle showrooms te lande aan het publiek wordt voorgesteld en verkocht, is dus een belangrijke vierwieler voor de Belgische importeur. En voor het merk als geheel. Vandaar dat alles een maatje meer is dan bij de vorige versie. Hij is ruimer (dat ondervinden vooral de passagiers achteraan), veiliger (klapzakken, stabiliteitscontrole, speciale banden die na een lek kunnen blijven rijden...), sportiever en duurder. Zo'n tweeduizend euro, zelfs. Maar aan deze vijfde generatie heeft BMW dan ook hard gewerkt. Een heerlijke berline, zo ondervonden we tijdens een test van ruim driehonderd kilometer. Een auto die meer dan ooit de lijfspreuk van het Beierse huis, Freude am fahren, schraagt. Gewoon indrukwekkend is dat de ingenieurs erin geslaagd zijn een chassis te bouwen dat meer dan ooit comfort (verkrijg je in principe met een zachte afvering) en sportiviteit (iets waarvoor je in principe een harde afvering nodig hebt) weet te verzoenen. Ook al opmerkelijk: de kwaliteit van de afwerking. Niet één piepje of kraakje tijdens een dag lang rijden, ook over slechte wegen. Hoewel het totaalgewicht tien kilo onder dat van de vorige versie zit, is de torsiestijfheid (de mate waarin de kooi perfect haar vorm blijft houden als de ene kant van de auto anders wordt belast dan de andere, bijvoorbeeld in snelle bochten of met de rechterwielen op een hoge stoeprand) met 25 procent toegenomen. De nieuwe 3-reeks is met andere woorden een perfecte illustratie van wat een BMW hoort te zijn: een sportieve en elegante auto waarmee je comfortabel reist, maar waarin rijplezier op de eerste plaats komt. Bij BMW gaan ze er wel prat op dat de drie de best verkopende auto is in zijn segment, dat van de sportieve berline, maar dat is dan ook niet moeilijk: eigenlijk riep de 3-reeks dat segment in het leven. Op de optielijst staan veel technische snufjes die je eigenlijk alleen in het topsegment vindt. Zoals active steering, al gezien in de 5-reeks. Dat snufje zorgt ervoor dat je in sommige omstandigheden minder aan het stuur moet draaien. Of iDrive, het systeem dat navigatie, airco, audio, telefoon en nog veel meer verenigt in één knop en scherm. Adaptive cruise control, ook. Een cruise control die de snelheid van de auto kan aanpassen aan het verkeer, om automatisch je afstand tot bij de voorliggende auto te houden. Ook typisch BMW: wie zich al te zeer door die vorstelijke optielijst laat verleiden, dikt zijn factuur zo aan met een paar duizenden euro's. Maar daar krijg je dan ook een BMW voor, en daar is het de Belgische klant om te doen: wie een BMW koopt, maakt een statement en koopt misschien wel in de eerste plaats een imago. Alleen krijgt hij er, zeer zeker in het geval van de nieuwe 3-reeks, ook een topauto bij. Met best een aardige koffer, wilden de verantwoordelijken van het merk ons tijdens de persvoorstelling overtuigen: "Je kan er zelfs drie... golftassen in kwijt." Jo Bossuyt2004 was een recordjaar voor BMW, dat voor het eerst in zijn geschiedenis meer dan 1 miljoen auto's leverde.