1. Vijftien jaar geleden lanceerde Renault zijn Roemeense dochter als budgetmerk op de West-Europese markt. Eigenlijk was dat niet de bedoeling: de beslissing werd pas genomen toen bleek dat consumenten ook in onze contreien geïnteresseerd waren in die onklopbare prijs-kwalit...

1. Vijftien jaar geleden lanceerde Renault zijn Roemeense dochter als budgetmerk op de West-Europese markt. Eigenlijk was dat niet de bedoeling: de beslissing werd pas genomen toen bleek dat consumenten ook in onze contreien geïnteresseerd waren in die onklopbare prijs-kwaliteitsverhouding. Vandaag is Dacia een volwaardig merk dat vooral scoort bij particulieren. Ook in ons land, waar Dacia op plaats vijf staat in de hitparade van de best verkopende merken. In Europa was de Sandero ondanks zijn predicaat van 'budgetauto' de voorbije twee jaar zelfs het bestverkochte model bij particulieren. 2. Ook de derde generatie van de Sandero is een prijskraker. De instapversie met benzinemotor heeft een prijskaartje van 8990 euro, wat amper 500 euro meer is dan voor de vorige generatie. Rekening houdend met de betere veiligheidsuitrusting en een motor die nu gehomologeerd is voor de emissienorm Euro 6 d, is dat heel aanvaardbaar. Natuurlijk moet je dan wel wat missen. Zo is diepteregeling voor het stuur, die toch essentieel is om iedereen de juiste rijhouding te bieden, er pas van het hoogste afwerkingsniveau. 3. Lpg (liquid petroleum gas) is niet te verwarren met cng (compressed natural gas). Cng is aardgas, lpg een restproduct van de olieraffinage. Het grote voordeel van lpg is een schonere verbranding dan benzine en diesel, en minder emissie van schadelijke stoffen.