1 - Ruim en krap

De nieuwe Mokka is kleiner dan zijn voorganger. Dat zou je niet zeggen als je instapt. De designers hebben de binnenruimte optimaal benut, tenminste voor de passagiers voorin: zowel achter het stuur als in de rechterstoel heb je altijd d...

De nieuwe Mokka is kleiner dan zijn voorganger. Dat zou je niet zeggen als je instapt. De designers hebben de binnenruimte optimaal benut, tenminste voor de passagiers voorin: zowel achter het stuur als in de rechterstoel heb je altijd de indruk dat je behoorlijk wat ruimte gegund is. Achterin is de beenruimte eerder krap. Behalve de autonomie en de oplaadmogelijkheden blijft ook het prijskaartje een pijnpunt van elektrische auto's. De Mokka met benzinemotor kost in zijn goedkoopste versie 22.600 euro, terwijl de Mokka-e minstens 36.200 euro moet kosten. In de duurste versie is het verschil iets kleiner, maar nog altijd stevig: 31.750 tegenover 41.300 euro. De Mokka-e is een gigantisch succes, valt geregeld te horen uit de pr-megafoon van Opel. Het heeft veel te maken met de vlotte verkoop van de elektrische Mokka bij onze oosterburen. Alle exemplaren die voor de Duitse markt waren ingepland, waren in een mum van tijd verkocht. Het riante subsidiesysteem dat Duitsland hanteert om de elektrische auto te promoten, is daar niet vreemd aan: een Mokka-e valt er al op de oprit te parkeren voor iets meer dan 23.000 euro. Dat is een slordige 13.000 euro minder dan bij ons.