1. We noemen de MC20 speciaal omdat hij atypisch is in het gamma van Maserati. Autokenners denken dan wellicht meteen aan de MC12 die in 2004 op de markt kwam. Alleen was dat niet meteen een echte Maserati, maar veeleer een versie van de Ferrari Enzo. De MC12 werd toen voor...

1. We noemen de MC20 speciaal omdat hij atypisch is in het gamma van Maserati. Autokenners denken dan wellicht meteen aan de MC12 die in 2004 op de markt kwam. Alleen was dat niet meteen een echte Maserati, maar veeleer een versie van de Ferrari Enzo. De MC12 werd toen vooral gebouwd omdat Maserati het model gehomologeerd wilde krijgen voor de autosport. 2. Het is geen wetenschappelijk feit, maar een persoonlijke indruk die ons af en toe overvalt: hoe minder tijd Italianen krijgen om een auto te ontwikkelen, hoe fijner hij rijdt. Maserati ontwikkelde zijn adembenemende MC20 in twintig maanden tijd. Het kreeg wel hulp. Zo werd de structuur uit één stuk in carbon gebouwd door Dallara, een Italiaanse constructeur die vooral bekend is voor zijn betrokkenheid in de autosport. Dallara kiende ook de geavanceerde aerodynamica uit die de auto tegen het wegdek gekleefd houdt - de zogenoemde downforce. Heel knap is dat de MC20 behoorlijk wat downforce creëert zonder daar vleugels voor nodig te hebben, zodat hij een heel zuivere en bloedmooie lijn behoudt. 3. De bestaansreden van de MC20? Aantonen dat Maserati nog altijd auto's kan bouwen die tot de verbeelding spreken. In de algemene perceptie zorgt dat er altijd voor dat andere en normalere producten van het merk beter verkopen. Er komen trouwens ook nog afgeleide versies van de MC20, zoals een dakloze Spider.