1. De volgende modellen van Ioniq zitten al in de pijplijn. De Ioniq 6 mogen we wellicht verwachten tegen de zomer van 2022 en wordt een compacte berline- achtige auto. In het elektrische landschap lijkt hij het best vergelijkbaar met de Mode...

1. De volgende modellen van Ioniq zitten al in de pijplijn. De Ioniq 6 mogen we wellicht verwachten tegen de zomer van 2022 en wordt een compacte berline- achtige auto. In het elektrische landschap lijkt hij het best vergelijkbaar met de Model 3 van Tesla. In 2024 is de Ioniq 7 gepland: een grote SUV met drie stoelenrijen en zeven zitplaatsen. 2. De designers van de Ioniq 5 werkten onder de supervisie van onze landgenoot Luc Donckerwolke, een grote naam in de autowereld. Hij begon zijn carrière als designer bij Peugeot en werkte daarna voor Audi, Skoda, Lamborghini, Seat en Bentley. Vandaar trok hij naar Hyundai, dat er altijd veel belang aan heeft gehecht modellen te maken die minder Aziatisch DNA laten vermoeden en dus sneller aanslaan bij het Europese publiek. 3. Het duurste afwerkingsniveau van de Ioniq 5 is Balance Solar. Het dak is gemaakt met zonnepanelen die de batterij van de auto opladen. Volgens Hyundai kan dat tot 1500 kilometer aan rijbereik per jaar opbrengen. De topversie van de Ioniq 5 kan 'omgekeerd laden'. Het concept heet vehicle to loadof V2L. Met de stroom in de batterij is het mogelijk om toestellen zoals elektrische fietsen of andere elektrische apparatuur op te laden.