Mediahuis ziet het aantal abonnees groeien. Hoe belangrijk is het digitale aanbod?
...

Mediahuis ziet het aantal abonnees groeien. Hoe belangrijk is het digitale aanbod? "We hebben de afgelopen jaren zwaar geïnvesteerd in technologie en digitale producten. Daardoor kunnen we nu snel de switch maken in Ierland, waar we Independent News & Media hebben overgenomen. Daar is de losse verkoop van kranten heel belangrijk. Die stond al voor de coronacrisis onder druk. We hadden in februari een betalend digitaal model klaar, waarvoor we dit jaar 8500 abonnementen wilden verkopen. Deze zomer hadden we er 25.000. In de hele groep is het digitale aanbod via onze websites en apps de belangrijkste drijver van de abonnementenwerving. We zijn nog altijd sterk bezig met print, maar de prioriteit is de uitbouw van de digitale beleving." U kunt niet al uw kranten op één plaats drukken. Kan Mediahuis als internationale groep wel voldoende schaalvoordelen halen? "We kunnen inderdaad niet het drukwerk centraliseren of systematisch artikelen uitwisselen. Het is cruciaal dat onze merken hun eigenheid behouden. Door onze omvang nemen wel de technologische schaalvoordelen toe. We kunnen investeren in toptechnologie en topexpertise, en we kunnen meer beste praktijken uitwisselen. Daardoor kunnen we in de hoogste klasse meespelen in Europa." Hoe kijkt u terug op de snelle expansie van de voorbije jaren? "Mediahuis is nu vier keer zo groot als bij de opstart in 2014. We hebben allemaal vaak op de tippen van onze tenen moeten lopen. Maar we hebben altijd doorgezet. Mijn rol is de afgelopen jaren veranderd. Maar ik zie me nog steeds als de kapitein van een topploeg, iemand die meespeelt op het veld. Ik heb het geluk samen te werken met mensen die vaak verstandiger zijn en complementaire capaciteiten hebben. Mijn taak is de ploeg samen te houden, maar genoeg ruimte te creëren voor ondernemingszin. Ik hecht ook veel belang aan resultaten. We hebben altijd gedaan wat we beloofd hebben."