Hoe komt u erbij polyfonie aan jazz te linken?

"Op 28 november gaat in AMUZ in Antwerpen mijn nieuwe compositie voor het Goeyvaerts Strijktrio, pianist Marc Copland en mezelf in première. Het uitgangspunt was de vijftiende-eeuwse Madonna van Jean Fouquet in de collectie van het Koninklijke Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen."

Behalve Fouquet was ook de Vlaamse polyfonist Guillaume Dufay een insteek voor de nieuwe compositie.

"Ik deed ook research naar de muziek uit de vijftiende eeuw. Ik stootte op het Ave Maria Stella van Dufay. Soms gebruik ik daar de hele melodie van, soms enkele noten."

Hebt u een band met oude muziek?

"Polyfonie is muzikaal heel interessant, maar mijn smaak gaat heel breed. Ik deed al projecten rond Afrikaanse ritmes of de muziek van de twintigste-eeuwse componist Olivier Messiaen. Ik ga op zoek naar dingen die me als componist en uitvoerder uitdagen. Mijn nieuwe compositie spelen we van de partituur, maar is er ruimte voor improvisatie. Ik probeerde ook niet de klankkleur van polyfonie te imiteren op andere instrumenten. We zoeken een eigen geluid, geïnspireerd op de vijftiende eeuw."