3 vragen aan Kejia Wu

Professor Sotheby’s Institute New York

U bestudeerde de Chinese kunstmarkt voor het Tefaf Art Market Report 2019. Hoe evolueert die?

“De groei was enorm. Het eerste veilinghuis opende in 1991. In 2017 tel ik er al 525. Het aantal aangeboden loten steeg van 156 tot 497.165. 87 procent van die omzet komt van klassieke Chinese kunst en antiek, 5 procent van hedendaagse Chinese kunst. Wel kopen Chinese millennials geen keramiek of klassieke Chinese schilderijen meer. Hun smaak evolueert richting westerse moderne en hedendaagse kunst.”

Wat zijn de gevolgen voor de lokale markt?

“Veel westerse galeries willen zich in China vestigen. Musea zoals het Centre Pompidou en het Victoria & Albert openden er al een filiaal. Chinezen hebben al geprobeerd westerse veilinghuizen, zoals Bonham’s, over te nemen. Maar het belangrijkste gevolg is wellicht dat de lokale galeries voor Chinese hedendaagse kunst in de problemen komen. Er zullen er veel verdwijnen.”

Is de hype van de privémusea voorbij in China?

“Het eerste museum opende in 1991, in 2018 waren er al 1500. Veel van die privémusea zijn niet winstgevend. Hun vaste kosten lopen jaarlijks op. Ik vermoed dat ze meer zullen inzetten op ervaringstentoonstellingen, met kunstprojecten waarvoor mensen toegangsgeld willen betalen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content