De nieuwe tentoonstelling in het Hortamuseum focust op hoe architect Victor Horta met licht speelde. Waarom is hij de meester van het licht?
...

De nieuwe tentoonstelling in het Hortamuseum focust op hoe architect Victor Horta met licht speelde. Waarom is hij de meester van het licht? "Horta koos voor lichte materialen en constructies, waardoor er weinig dragende muren nodig waren. Zo kon veel licht binnendringen in de woningen, onder meer langs lichtputten, glas-in-loodramen, trappenhuizen, gewone ramen en wintertuinen. Hij integreerde de wintertuin als eerste als volwaardig onderdeel van een woning." Waarom was dat revolutionair? "In de bourgeois architectuur van de negentiende eeuw waren kamers vaak donker, doordat er weinig direct zonlicht binnenviel en er gebruik werd gemaakt van zware materialen zoals tapijten, gordijnen en wandbekleding. Horta injecteerde die gesloten architectuur met licht: een element waardoor hij geobsedeerd was." Is het Hortamuseum zelf een voorbeeld? "Dat werken we in het tweede deel uit: in het museum staan overal vlindervormige borden met aanwijzingen over hoe hij in zijn atelierwoning zijn ideeën over licht heeft toegepast, bijvoorbeeld met spiegels en luchters. De expo komt er in het Hortajaar, zeventig jaar na zijn dood en 125 jaar na de geboorte van de art nouveau."