3 uur in… GÖTEBORG

Geen betere manier om aan de businessstresste ontsnappen dan een halve dag uitwaaienop de korreleilanden van de Skärgården.

De Zweedse westkust is gebroken, verbrokkeld, beschuit met kruimels in het Skagerrak. Göteborg, de grootste haven van Scandinavië, schurkt zich met plezier aan tegen die archipel. Skipper Göran dieselt zijn ferryboot tussen de eindeloze eilanden van de Skärgården. Göran was ooit kapitein op de grote vaart. “Vaak kwam ik naar Gent en Antwerpen”, herinnert hij zich, terwijl hij schijnbaar nonchalant een lichte bocht naar bakboort inzet. “Maar ik miste mijn thuis.” En dus werd hij kapitein op de Silvertärnan, een van de ferry’s die dagelijks vanuit de haven van Göteborg doorheen de archipel varen. “Ik breng mensen, kranten en toeristen doorheen onze fantastische Skärgården. Ik ben daar trots op. Dit is het mooiste wat ons land te bieden heeft.”

Tram 11

Dat had ook het meisje aan de balie van het trendy designhotel Avalon, hartje Göteborg, ons verteld. “Als je een halve dag vrij hebt, neem dan tram 11 naar Saltholmen en scheep daar in voor een tochtje door onze archipel. Maar trek een dikke trui aan, het kan er frisjes zijn.” Tram 11 pikt ons op voor de deur van Avalon, en rolt ons in een klein half uur naar het westelijk gelegen Saltholmen. Hier stopt de 500.000 inwoners tellende stad écht, op wat residentiële probeersels na. Nu komt alleen nog de zee. Rechts van ons, honderden kilometers verder, moet Oslo liggen. Recht voor ons, aan de andere kant van het Skagerrak, Denemarken. Met onze Göteborg Pass hoeven we niet te betalen voor de ferry.

Aalscholvers

Ja, godmorgon“, horen we een traag-lome stem door de speaker van de ferry. Nauwelijks iemand die luistert naar kapitein Göran. De meeste mensen hier nemen de ferry zoals wij op de trein springen. Ze wonen of werken op een van de honderden eilandjes net buitengaats Göteborg. Tot aan de Noorse kust telt de West-Zweedse Skärgården zo’n 50.000 eilanden.

Langzaam schuiven kleine en grote eilanden aan ons voorbij. Zeemeeuwen en aalscholvers zweven langs bakboord. Een felle winterzon doet haar best om de kriskras verspreid liggende rode, gele en blauwe houten huizen nog meer kleur te geven. Na een half uur glijden op het zilveren water stappen we aan land in Husvik, aan de zuidelijke tip van Brännö. De enige matroos van dienst geeft een exemplaar van het Svenska Dagbladet aan een oude vrouw die ons stond op te wachten. Ze verdwijnt het eiland op, Göran stuurt zijn schip achterwaarts de zee in, we blijven alleen op de houten steiger achter en nemen de stilte van Brännö in ons op.

Trap van de liefde

We wandelen langs Kärlekens Stiga – de trap van de liefde – over de rotsige kanten van Brännö, en lopen zo over de Husviksvägen tot Brännö Värdshus. Gastvrouw Angelika serveert ons huisgemaakte rode brandewijn. We warmen er in lijf en hart van op. “Tijdens de zomer wonen op dit eiland zo’n vierduizend mensen. In de winter zijn we hier met 850.” Maar wat vreet je hier godganse dagen uit, flitst het door ons hoofd. Angelika kan onze gedachten lezen. “De overgrootvader van mijn man, Otto Granström, was hier meesterloods. Vanop de top van ons eilandje had hij een goed uitzicht op de schepen die de haven van Göteborg binnen- en buitenvoeren. Brännö ligt heel strategisch aan de monding van de Göta. Hij verdiende goed zijn brood en startte een klein pensionnetje. Vandaag runnen mijn man en ik dit kleine bedrijf.”

We wandelen verder over het kleine eiland, pompen onze longen vol smetteloze zeelucht, lopen voorbij een koppel krassende kraaien, en schepen opnieuw op een ferry in. Een collega van Göran dieselt ons terug naar de bewoonde wereld. We varen de Göta op en sporen met de tram naar het centrum van Göteborg. Enkele uren waren we weg van de wereld.

GÖTEBORG&CO, MäSSANS GATA 8, BOX 29, 401 20 GÖTEBORG, ZWEDEN, www.goteborg.com

SN BRUSSELS AIRLINES VLIEGT DAGELIJKS MEERDERE MALEN TUSSEN BRUSSEL EN GÖTEBORG, www.brusselsairlines.com

AVALON HOTEL: www.avalonhotel.se

BRÄNNÖ VÄRDSHUS: www.brannovardshus.se

Door Aart De Zitter/Foto’s Thomas de Boever

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content