Met de oprichting van de Europese Competitie in 1994 wil het Brusselse Filmfestival de klemtoon leggen op de unieke positie van de Europese film binnen de huidige wereldcinema. Wat uiteraard niet inhoudt dat het festival geen plaats laat voor de Noord-Amerikaanse onafhankelijke en Hollywood-cinema. Uit de avant-premières en de America meets Europe-sectie kunnen we alvast Lola Rennt, van het nieuwe, Duitse wonderkind Tom Tykwer, tippen. De niets ...

Met de oprichting van de Europese Competitie in 1994 wil het Brusselse Filmfestival de klemtoon leggen op de unieke positie van de Europese film binnen de huidige wereldcinema. Wat uiteraard niet inhoudt dat het festival geen plaats laat voor de Noord-Amerikaanse onafhankelijke en Hollywood-cinema. Uit de avant-premières en de America meets Europe-sectie kunnen we alvast Lola Rennt, van het nieuwe, Duitse wonderkind Tom Tykwer, tippen. De niets sparende cynische kijk van filmmaker Todd Solondz op de Amerikaanse samenleving in zijn briljante parodie Happiness en Sam Raimi's A Simple Plan, zijn ongetwijfeld de beste Amerikaanse bijdragen. Het festival presenteert tevens de in Cannes '98 voorgestelde 2000 seen by...-reeks. Tien cineasten uit alle hoeken van de wereld, waaronder de Belg Alain Berliner, geven hun eigenzinnige visie op de eeuwwisseling. De Amerikaan Hal Hartley laat op de laatste dag van 1999 een finale confrontatie tussen de duivel en Christus plaatshebben in een met de schoudercamera gefilmd hedendaags New York. Last Night van de Canadees Don McKellar heeft zijn momenten, maar de beste film uit de reeks is The Hole van de Taiwanese filmmaker Tsai Ming-liang. Tsai voegt de musical toe als element van vlucht uit de communicatiestoornissen en de vervreemding die ook zijn vorige films Rebels of the Neon God, Vive l'amour en The River kenmerkten. Tsai beeldt de mens in The Hole af als een kakkerlak die machteloos en krampachtig om zich heen schopt. De troosteloze situatie van het eenzame individu krijgt vorm in zijn metaforisch gebruik van voortdurend insijpelend water (symbool voor de dood, de seksualiteit en het leven). Julio Medem, één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de hedendaagse Spaanse cinema, komt zijn Los Amantes del Circulo Polar aan het publiek voorstellen. De Franse muzikant en filmmaker Siegfried trakteert de toeschouwer zowel op een gratis concert als op zijn film Louise (Take 2), waarin Elodie Bouchez een jonge Parisienne speelt wiens nachtelijke lotgevallen door Siegfried als een John Cassavetes op speed met duizelingwekkend camerawerk weergegeven wordt. In het kader van de Retrospectieve van de Poolse cinema (waarin Zulawski's L'Important C'est d'Aimer niet te missen is) wordt Andrzej Wajda gehuldigd als eregast. Een retrospectieve van diens werk loopt in het Filmmuseum. Op donderdag 21 januari is de eenheidsprijs 100 frank in UGC de Brouckère en Kladaradatsch! Palace.Info: Tel. (02) 511.81.90www: http://ffb.cinebel.comPiet Goethals