De Vlaamse regering heeft beslist dat vanaf 2029 geen nieuwe inschrijvingen meer mogelijk zijn voor wagens met een verbrandingsmotor. De mobiliteitsorganisatie VAB vraagt zich af in hoeverre de consument mee is en organiseert in december een enquête. "Ik denk dat de minister van Mobiliteit het leerproces onderschat", zegt Maarten Mat...

De Vlaamse regering heeft beslist dat vanaf 2029 geen nieuwe inschrijvingen meer mogelijk zijn voor wagens met een verbrandingsmotor. De mobiliteitsorganisatie VAB vraagt zich af in hoeverre de consument mee is en organiseert in december een enquête. "Ik denk dat de minister van Mobiliteit het leerproces onderschat", zegt Maarten Matienko, de woordvoerder van VAB. 1 Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) gaat ervan uit dat elektrische auto's vanaf 2026 voor Jan met de pet betaalbaar zullen zijn. Wat denkt u? "De hogere aankoopprijs voor elektrische wagens verdient zichzelf terug, omdat het verbruik en het onderhoud minder kosten. De batterij gaat ook langer mee dan gedacht. De consument berekent niet het volledige kostenplaatje. Een beheerder van een bedrijfswagenpark doet dat wel." 2 Is de Belgische consument klaar voor elektrische wagens? "Er zijn een paar duizend early adaptors die heel bewust plannen wanneer ze moeten laden. Ze hebben doorgaans een huis met een oprit en zonnepanelen. Als werkgevers en werknemers massaal voor elektrische bedrijfswagens kiezen vanaf 2026, dan zullen we daaruit al veel leren. De meeste mensen stappen vandaag onbesuisd in hun benzine- of dieselauto. Dat leerproces mag je niet onderschatten." 3 Er rijden al veel elektrische fietsen rond. Is de stap van een elektrische fiets naar een elektrische auto nog groot? "Toch wel. De meeste fietsers kunnen meerdere dagen voort na een laadbeurt. Er is geen speciale laadinfrastructuur nodig voor fietsen. Mensen die in de stad wonen, kunnen de batterij mee naar binnen nemen. Als de overheid voor veilige fietsinfrastructuur zorgt, zal er nog meer gefietst worden."