Jim Casteele is sinds het voorjaar van 2020 chief consumer market officer van Proximus. In die functie maakt hij ook deel uit van het directiecomité van de telecomoperator.
...

Jim Casteele is sinds het voorjaar van 2020 chief consumer market officer van Proximus. In die functie maakt hij ook deel uit van het directiecomité van de telecomoperator. Uw benoeming viel zowat samen met het begin van de coronacrisis in ons land. JIM CASTEELE. "Ik ben trots op de manier waarop onze teams zijn omgegaan met de situatie. In moeilijke omstandigheden zijn we erin geslaagd onze klanten verbonden te houden en hen te blijven ondersteunen. Het heeft van al onze medewerkers een enorme aanpassing gevergd. Maar ook los van corona was 2020 voor Proximus een scharnierjaar. We hebben onze nieuwe strategie #inspire2022 gelanceerd, en ook al heel wat concrete zaken gerealiseerd: de lancering van 5G, de samenwerkingsovereenkomst met Belfius, een exclusief partnerschap met Disney+ en in december de overname van Mobile Vikings. We zijn er ook in geslaagd mooie commerciële en financiële resultaten te boeken." Wat hebt u dit jaar geleerd dat u nog niet wist? CASTEELE. "Je kunt enkel als team succesvol zijn. En je moet een duidelijke strategie en doelen hebben. Dat is op zich natuurlijk niets nieuws. Na mijn eerste volledige jaar in het directiecomité ben ik me nog meer bewust van het belang van regelmatige, duidelijke, eenvoudige en transparante communicatie. In deze functie ben je een gezicht van het bedrijf, zowel voor de medewerkers als voor de klanten, voor de Belgen en voor tal van andere stakeholders." De vraag naar digitale contacten, ook met klanten, wordt almaar groter. Zijn er nieuwe trends? CASTEELE. "We hebben het laatste jaar allemaal nieuwe digitale kennis opgedaan. Denk maar aan de doorbraak van videobellen, niet alleen voor persoonlijke contacten maar ook in het bedrijfsleven. Diensten zoals Teams en Zoom hebben een enorme boost gekregen. Veel kleine bedrijven beseffen nog meer dat ze hun activiteiten digitaal moeten ondersteunen. Ook in het onderwijs en de gezondheidszorg heeft de lockdown voor een blijvend digitaal element gezorgd. Ik ben er tegelijk wel van overtuigd dat we we nog een balans moeten vinden tussen digitale en menselijke contacten." Is de manier van werken veranderd? CASTEELE. "Ongetwijfeld. We zetten nog meer dan vroeger in op een hybride werkorganisatie. De nieuwe cao bepaalt dat onze medewerkers ook na de coronacrisis tot drie dagen per week thuis kunnen werken. Tegelijk is een centrale hub, waar je samenkomt om collega's te ontmoeten, heel belangrijk om de teamspirit en de bedrijfscultuur van Proximus te bewaren." Hoe evalueert u de uitrol van 5G? CASTEELE. "Ik ben ervan overtuigd dat 5G nieuwe innovaties mogelijk zal maken, waarmee we onze economie een boost kunnen geven. Ook op de consumentenmarkt zal dat leiden tot nieuwe diensten waar we nu nog niet aan denken. Heel belangrijk is dat we ook luisteren naar de bezorgdheden die in de maatschappij leven. Dat is nodig om het 5G-ecosysteem in gang te zetten. Proximus heeft daarin een voortrekkersrol gespeeld."