Het Russische oorlogsgeweld in Oekraïne maakt benzine en diesel duurder dan ze ooit geweest zijn. Op de website van de sectororganisatie Energia kunt u de evolutie van de officiële maximumprijzen in ons land volgen.
...

Het Russische oorlogsgeweld in Oekraïne maakt benzine en diesel duurder dan ze ooit geweest zijn. Op de website van de sectororganisatie Energia kunt u de evolutie van de officiële maximumprijzen in ons land volgen. Door zuinig te rijden kunt u uw brandstofverbruik gemakkelijk met 10 tot 15 procent reduceren. Sommige experts claimen zelfs besparingen tot 35 procent. Wij goten hun adviezen in twintig tips.Een koude wagen verbruikt veel meer dan een opgewarmde. Laat de motor op temperatuur komen door de eerste kilometers rustig te rijden. Probeer korte autoritten met een koude motor te vermijden. Parkeer uw auto ook meteen in de goede rijrichting, want manoeuvreren met een koude motor jaagt het verbruik de hoogte in. Traag rijden bespaart brandstof. Door op de autosnelweg uw snelheid te verlagen van 130 naar 110 kilometer per uur, verbruikt u een liter minder per 100 kilometer. Het tijdverlies is verwaarloosbaar. Voortdurend fors accelereren om dan abrupt te moeten afremmen is heel verspillend. Door uw snelheid gelijkmatig te houden hoeft uw motor minder inspanningen te leveren. Is uw wagen uitgerust met een cruisecontrol? Gebruik die dan.Door zo ver mogelijk vooruit te kijken, rijdt u spaarzamer. Laat het gaspedaal tijdig los wanneer u een stilstaande wagen of verkeerslichten nadert. Blijf uitbollen in dezelfde versnelling en schakel pas wanneer u opnieuw wilt versnellen. Houd ook steeds voldoende afstand ten opzichte van uw voorligger. Dat maakt het makkelijker om te anticiperen op zijn rijgedrag.U houdt uw toerental laag door sneller naar een hogere versnelling te schakelen. Vanaf 3.000 toeren per minuut rijdt u erg verspillend. Veel auto's geven vaak aan wanneer u van versnelling moet veranderen. Dat doet u het best vanaf 2.500 toeren met een benzinemotor of 2.000 toeren met een dieselvoertuig. U bezuinigt zo op brandstof, maar ook op motorslijtage.Nogal wat wagens laten u kiezen tussen verschillende rijstanden, zoals comfort, sport en eco. De meest spaarzame stand verlaagt de gasrespons en laat de automatische versnellingsbak vroeger schakelen.Zet de motor uit wanneer u denkt ergens langer dan een halve minuut te blijven stilstaan. Bijvoorbeeld aan een gesloten overweg of als u iemand komt oppikken. Heel wat auto's hebben een automatisch start-stopsysteem.Banden vertegenwoordigen 20 procent van het brandstofverbruik, vanwege de wrijving op het wegdek. Bij een normaal gebruik verliezen ze elke maand 3 tot 5 procent van hun spanning. Rijden met een te laag aantal bars doet uw verbruik toenemen. De ideale bandenspanning vindt u in het informatieboekje van de auto, aan de binnenkant van de tankklep of op de deurstijl.Winterbanden blijven soepel bij koud weer. Daardoor kunnen ze zich beter aan het wegdek hechten. Maar dat leidt tot een hoger brandstofverbruik. Dalen de temperaturen niet meer onder 7 graden, dan is het tijd om uw winterbanden in te wisselen voor de zomerbanden.De klimaatregelaar in de wagen is een aanzienlijke verbruiker. Gebruik hem alleen als het echt nodig is, en maak er geen gewoonte van om hem continu aan te laten staan. Stel het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur in op maximaal 5 graden.De verwarming van het interieur, de zetels en de ruiten is een energievreter. Streef naar een verstandig gebruik ervan. Krab op een koude morgen eerst het ijs op de autoruiten weg vooraleer u de ruitverwarming inschakelt. Grote en hoge wagens vangen veel wind en duwen uw brandstofverbruik de hoogte in. Als u de keuze hebt, neem dan de kleinste auto in de garage. Ook het gewicht speelt mee: hoe minder spullen of mensen u in uw auto hebt, hoe minder u verbruikt. Een extra gewicht van 100 kilogram doet uw verbruik met bijna 7 procent toenemen. Vermijd dus dagenlang met een koffer vol oud papier rond te rijden alvorens naar het containerpark te gaan.Dakdragers, dakkoffers en fietsendragers maken uw wagen minder aerodynamisch, waardoor hij meer verbruikt. Verwijder die constructies meteen, zodra u terug bent van skivakantie of van uw mountainbiketocht.Rijden in een cabrio met een open dak zorgt voor extra luchtweerstand. Ook in andere voertuigen houdt u de ramen en het dak beter dicht als u harder rijdt dan 30 kilometer per uur. Het is raadzaam bij warm weer de airconditioning in combinatie met gesloten ramen te gebruiken, in plaats van open ramen zonder klimaatregeling.Gebruik Waze, een gps of een andere routeplanner om de optimale route te zoeken. Vergelijk het snelste met het kortste traject: sommige navigatiesystemen laten u tientallen kilometers omrijden om een paar minuten te besparen.Als de motor niet goed is afgesteld, bestaat de kans dat hij met een te hoog toerental draait tijdens het stilstaan. Dat jaagt het verbruik de hoogte in. Laat ook tijdig de filters vervangen: een vuile luchtfilter kan het verbruik met 10 procent doen toenemen.Sommige boordcomputers brengen uw verbruik gedetailleerd in kaart. Er bestaan ook externe tools en apps die uw rijgedrag analyseren. Ze registreren de snelheden en de afgelegde afstanden, en monitoren in welke mate u snel optrekt en bruusk remt.Met een cursus ecodriving leert u alle kneepjes van het vak om zo zuinig mogelijk te rijden. Zo'n cursus kost enkele honderden euro's, maar u kunt die betalen met ecocheques.Het verschil tussen tanken langs de snelweg en elders kan soms groot zijn. Een website als Carbu vertelt u waar u het voordeligst tankt.Overweeg korte afstanden te voet of met de fiets af te leggen. Ga na of het openbaar vervoer, carpooling en thuiswerk haalbare opties zijn.