Straks stapt u het vliegtuig op naar uw volgende vergadering in Dallas, Kaapstad of Hongkong. Of u trekt er deze zomer tussenuit op zo'n kokoseiland met een helwit strand en een diepblauwe lagune. Eindelijk ook tijd om rustig maar weloverwogen inspiratie te zoeken voor een knock-outstrategie. Of tips om slimmer te werken en daardoor evenwichtiger te kunnen leven.
...

Straks stapt u het vliegtuig op naar uw volgende vergadering in Dallas, Kaapstad of Hongkong. Of u trekt er deze zomer tussenuit op zo'n kokoseiland met een helwit strand en een diepblauwe lagune. Eindelijk ook tijd om rustig maar weloverwogen inspiratie te zoeken voor een knock-outstrategie. Of tips om slimmer te werken en daardoor evenwichtiger te kunnen leven. Die inspiratie, vormgegoten in diverse concepten, wenken en vooral veel voorbeelden, vindt u in managementboeken. Maar er verschijnen zoveel businessboeken. Allemaal schreeuwen ze dat ze absoluut noodzakelijk zijn, terwijl de inhoud wel eens zwaar tegenvalt. Hoe nog te selecteren? In al die stapels managementboeken die de jongste maanden van de persen rolden en die nu in de (gespecialiseerde) boekhandel liggen, hebben we gezocht naar wat nu echt onontbeerlijke lectuur is. Uiteindelijk hielden we zestien titels over. Wie die boeken leest, is bij. Bovendien maken ze het lezen van een plank gelijkaardige boeken overbodig. Of ze vormen de springplank naar meer info. Daarom hebben we ook aansluitende titels toegevoegd. Hoe hebben we geselecteerd? Bij elk boek hebben we steevast tien dezelfde vragen gesteld. Ze peilen naar een vernieuwende of juist overzichtelijk gemaakte inhoud, naar toegankelijkheid, naar praktisch nut en naar reële voorbeelden om zich aan te laven. De boeken met de duidelijkste en boeiendste antwoorden op die tien vragen hebben we geselecteerd en in een rangschikking gegoten. Op die manier stelden we een schaakpartij voor één speler samen. Zestien stukken, alle waardevol. Koning en dame zwaaien de scepter, maar denk vooral niet dat u de andere kan negeren. Ook de pionnen blijven boeien. Nog één opmerking. Het overwicht van de Amerikaanse auteurs is - alweer - overweldigend. Tot spijt van wie het benijdt. Toch gaat een duo uit de Lage Landen, de hoogleraren Rudy Moenaert en Henry Robben, met de hoogste eer lopen. Met Visionaire marketing laten ze geen enkele ondernemer of manager onberoerd. Ze hebben een methode opgesteld om te begrijpen in welke positie uw bedrijf zich bevindt, om te kiezen hoe u wilt evolueren en om te specificeren hoe u dat aanpakt. Laat die koning niet schaakmat zetten. Naast tips voor aansluitende lectuur, hebben we ook de eventuele vertalingen in het Nederlands en het Frans vermeld. Veel leesgenot. En veel ondernemende inspiratie. Betekenis van de symbolen: Koning: als uw koning schaakmat staat, hebt u de partij verloren. Verlies dit cruciale stuk geen seconde uit het oog. Hier wordt beslist over winst of verlies, overleven of in het zand bijten. Dame: geen ander stuk op het schaakbord heeft zoveel bewegingsvrijheid. Koester haar inzichten, mogelijkheden en flexibiliteit. Loper: kan door zijn diagonale bewegingen voor een doorslaggevende verrassing zorgen. Elke speler heeft twee lopers. Paard: het enige stuk dat altijd een combinatie maakt van een rechte en een diagonale beweging. Maakt indruk én is handig. Elke speler heeft twee paarden. Toren: van vitaal belang. Het stuk beweegt verticaal en horizontaal, zoekt helderheid over de hele lijn. Wie dit stuk mist, ziet zijn kans op succes akelig afnemen. Elke speler heeft twee torens. Pion: verwaarloos nooit uw pionnen. Zij vormen uw onontbeerlijke falanx. Elke speler heeft acht pionnen.