Subaru bleef jaren verstoken van een diesel, maar die leemte is nu ingevuld. Natuurlijk veel te laat om de markt te veroveren, die is al goed ingenomen door de concurrentie. Bovendien met veel kleinere motoren die in deze tijden van downscaling gevonden vreten zijn voor fleet owners. Maar bij Subaru zitten ze dus met die ene diesel, die bovendien niet alleen twee liter groot is, maar ook nog eens behoorlijk krachtig uit de hoek komt, met zijn 150 pk. Voor het moederhuis van Subaru is dat natuurlijk geen punt, ...

Subaru bleef jaren verstoken van een diesel, maar die leemte is nu ingevuld. Natuurlijk veel te laat om de markt te veroveren, die is al goed ingenomen door de concurrentie. Bovendien met veel kleinere motoren die in deze tijden van downscaling gevonden vreten zijn voor fleet owners. Maar bij Subaru zitten ze dus met die ene diesel, die bovendien niet alleen twee liter groot is, maar ook nog eens behoorlijk krachtig uit de hoek komt, met zijn 150 pk. Voor het moederhuis van Subaru is dat natuurlijk geen punt, voor de Belgische importeur des te meer: met zo'n fiscaal keurslijf is het heel moeilijk doorbreken op de markt van de bedrijfswagens. Het neemt niet weg: die viercilinder turbodiesel is een heel bijzondere motor. Niet het minst omdat hij van het boxertype is: de cilinders liggen vlak tegenover elkaar. Een configuratie waarbij Subaru sinds mensenheugenis zweert voor de benzinemotoren, en dus ook in ere wilde houden voor zijn eerste zelfontbrander. Het resultaat is een dieselmotor die opvallend trillingarm draait, dat valt meteen op, maar ook prestaties om u tegen te zeggen en een drinkgedrag dat zeer voorbeeldig is. Topgerief, die boxermotor. Het gerucht gaat zelfs dat Porsche er in het geniep aan meewerkte. Ondertussen zit die boxermotor stilaan in het volledige gamma van Subaru. Dus ook in de Impreza, die in 2008 een serieuze facelift onderging. Eigenlijk ziet hij er nu helemaal anders uit dan de schurkenauto die ooit furore maakte omdat je er zo snel mee kon vluchten. Veel bravere contouren, heeft hij nu. Gewoner, zou je ook kunnen zeggen. Met vijf deuren om nu ook gezinnen aan te spreken. Terwijl we er tegelijk ook een snuifje BMW 1-reeks in menen te zien. Rijden met de Impreza Boxer Diesel is een feest. De acceleraties zijn krachtig, daarvoor zorgt het stevige motorkoppel dat al bij 1800 toeren tevoorschijn komt. Je moet de toerenteller in het oog houden, zo snel kan het ding omhoog vlammen. De wegligging boezemt heel snel vertrouwen in, met het gevoel dat je op rails rijdt. Dit is dan ook een Subaru. Met andere woorden: vierwielaandrijving. Kiezen is het uit twee versies. De gewone uitvoering die eerder aanstuurt op comfortabel rijden, en de 'Sport' die zich laat onderscheiden met een aantal aerodynamische details en een rijkere uitrusting. Bovendien een rijgedrag dat synoniem is met zijn naam, uiteraard. (T) Motor, rijgevoel Gecompliceerde gps (optie op Sport-versie)Motor: 2.0 turbodiesel boxer common rail; maximaal vermogen: 150 pk (110 kW) bij 3600 toeren; maximaal koppel 350 Nm van 1800 tot 2400 toeren Prestaties: topsnelheid 205 km/u; acceleratie 0 tot 100 km/u in 8,6 s Testverbruik: 6,9 liter/100 km CO2-uitstoot: 152 g/km (bij normverbruik van 5,8 liter) Instapprijs: 22.995 euro Jo Bossuyt