Zopas heeft Belisol, de Hasseltse verdeler van buitenschrijnwerk (ramen, deuren en garagepoorten), een eerste marktverkenner uitgestuurd naar Frankrijk. Naast de zestien Belgische winkelpunten telt het franchiseconcept ook al acht vestigingen in Nederland. "Binnen drie jaar willen we negen extra vestigingen in België, nog eens negen in Nederland en ons eerste winkelpunt in Frankrijk," zegt gedelegeerd bestuurder Wim Van Den Bossche.
...

Zopas heeft Belisol, de Hasseltse verdeler van buitenschrijnwerk (ramen, deuren en garagepoorten), een eerste marktverkenner uitgestuurd naar Frankrijk. Naast de zestien Belgische winkelpunten telt het franchiseconcept ook al acht vestigingen in Nederland. "Binnen drie jaar willen we negen extra vestigingen in België, nog eens negen in Nederland en ons eerste winkelpunt in Frankrijk," zegt gedelegeerd bestuurder Wim Van Den Bossche. De Belgische bouwsector leverde in 2002 de slechtste prestatie in zes jaar af, maar dat valt niet af te lezen uit de cijfers van Belisol. "Als we de omzet van al onze winkels samentellen, zullen we voor 2002 uitkomen op 52 miljoen euro," weet oprichter en huidig voorzitter Eugène Alen. "Dat is een groei van 15%. Sterker nog, ook dit jaar zullen we met zekerheid een gelijkaardige groei kunnen voorleggen. Nieuwe winkelpunten genereren automatisch extra omzet, maar we zien ook nog altijd een belangrijke autonome groei." Het omzetcijfer van het moederbedrijf (zie cijfertabel), dat alleen de goederen aan de franchisenemers levert, ligt natuurlijk een stuk onder die 52 miljoen euro omdat dat cijfer geen rekening houdt met de plaatsingskosten, de lokale verkoopkosten en de marges van de franchisenemers.Snelle universitairenHet concept van Belisol is vrij uniek. Klanten met bouwkoorts kunnen in een toonzaal hun keuze maken uit het aanbod van buitenschrijnwerk. Vijf tot zeven weken later komt een eigen ploeg de bestelde goederen plaatsen. De vooruitgang van Belisol kan wellicht worden verklaard door het feit dat de concurrentie sterk versnipperd is. Eugène Alen: "Grote ketens als Brico, Gamma of Lapeyre vissen wel in dezelfde vijver als wij, maar we beschouwen hen niet echt als concurrenten. Zij kunnen bijvoorbeeld alleen standaardmaten leveren, en bovendien hebben ze geen eigen plaatsingsdienst. De lokale schrijnwerker heeft die natuurlijk wel. Maar wij hebben dan weer het grote voordeel dat we een veel ruimer assortiment kunnen aanbieden, dat zowel hout, aluminium als pvc omvat." Vijfentwintig jaar geleden werd in Brussel de eerste winkel geopend, even later gevolgd door vestigingen in Antwerpen en Hasselt. Vanaf 1993 kwam de groep in een stroomversnelling terecht door de opstart van een franchisenetwerk met internationale ambities. "Wij gaan niet met iedereen in zee," zegt Van Den Bossche resoluut. "Onze partners moeten 125.000 euro inbrengen en hebben minimaal een A1-diploma. Toch gaat de voorkeur nog altijd uit naar mensen met een universitaire achtergrond. Het voordeel daarvan is dat die veel vlugger bereid zijn om de innovaties van het moederbedrijf te volgen. En die innovaties zijn een sleutelfactor in ons concept. Wij staan met beide voeten in de markt, en zijn dan ook het best geplaatst om de behoeften van de klanten te vertalen voor onze leveranciers. In ruil krijgen wij van hen, in exclusiviteit, de nieuwste producten." Het bedrijf probeert zijn winkelpunten bij voorkeur in te planten in de periferie. Toch bewijzen de winkels in Kortrijk en Verviers dat het concept ook in het stadscentrum werkt.Belisol mikt uitsluitend op particuliere klanten, maar met Beliprof richtten Alen & co. vorig jaar een zusterbedrijf op dat een ander marktsegment wil aanboren: de projectontwikkelaars. Voor het eerste jaar rekent het bedrijfje op een omzet van 2,5 miljoen euro. Belisol is de enige in zijn sector die een nationale dekking heeft. Toch is het bedrijf een opvallende afwezige op nationale bouwbeurzen als Batibouw. "Er hangt toch een serieus prijskaartje aan dergelijke evenementen," verklaart Alen, die jurist van opleiding is. "In dezelfde periode organiseren we in al onze winkelpunten opendeurdagen. Op die manier kunnen we onze klanten verwennen met extra acties. Het totale reclamebudget zal trouwens binnenkort verdubbeld worden tot 2 miljoen euro." Dirk van Thuyne [{ssquf}]dirk.van.thuyne@trends.be"Onze partners hebben bij voorkeur een universitaire achtergrond, want die zijn veel vlugger bereid om de innovaties van het moederbedrijf te volgen."