Barry Callebaut is goed voor 1,7 miljoen ton chocolade, ruim een vijfde van de wereldwijde chocoladeproductie. Daarvan wordt 300.000 ton in Wieze gemaakt. Wieze is niet alleen de grootste fabriek van de groep, maar van de wereld. De productie werd vorig jaar alweer uitgebreid, want chocolade is een groeimarkt.
...

Barry Callebaut is goed voor 1,7 miljoen ton chocolade, ruim een vijfde van de wereldwijde chocoladeproductie. Daarvan wordt 300.000 ton in Wieze gemaakt. Wieze is niet alleen de grootste fabriek van de groep, maar van de wereld. De productie werd vorig jaar alweer uitgebreid, want chocolade is een groeimarkt. Om te voldoen aan de klimmende vraag produceert Wieze in een fabriek van 12 hectare, met 26 productielijnen, orders van minimaal vier ton. Daarbij wordt het label 'gemaakt in België' ten volle benut. Belgische chocolade leeft in de wereld. In China, ook voor chocolade een groeimarkt, wordt de chocolade uit ons land gezien als van hoge kwaliteit. De productie verplaatsen naar een lagelonenland zou dus moeilijk gaan, want dan is die chocolade niet langer Belgisch. Een bijkomende troef is de sterke merknaam Callebaut. Niet alleen voor de consument, maar ook voor de verwerkers, zoals hotels, patissiers, chocolatiers. Callebaut is voor dat marktsegment in de Zwitserse groep zelfs het leidende internationale merk (de groep heeft nog andere merken). Zeker in de Verenigde Staten staat het merk Callebaut heel sterk in de horeca. Restaurants vermelden het uitdrukkelijk op hun kaart. De verkoopprijzen voor het merk in de Verenigde Staten zijn dan ook veel hoger dan in België. Al die sterke punten maken van de NV Barry Callebaut Belgium een koploper voor de categorie toegevoegde waarde in de provincie Oost-Vlaanderen. Bij een bedrijfsopbrengst van 2,1 miljard euro in het boekjaar van 1 september 2013 tot eind augustus 2014, putte de onderneming 355 miljoen euro aan toegevoegde waarde. Die balans moet weliswaar met de nodige nuance worden bekeken, want er zit ook een resem internationale filialen in, onder meer in Canada, Maleisië, Rusland en Singapore. Maar de 941 werknemers, en 38 uitzendkrachten, waren wel degelijk actief in de fabriek in Wieze. Ze verwerkten bijna driekwart miljoen ton cacaonoten tot chocolade. Dat was weliswaar een daling in volume met bijna 3 procent, de omzet ging wel met bijna 9 procent omhoog. Wieze doet nog veel meer dan chocolade maken. De 'Chocolade Academy' is het wereldwijde innovatiecentrum. Dat kreeg vorig jaar een grondige facelift, goed voor een investering van 4,5 miljoen euro. De academie fungeert ook als school voor chocolatiers. Naar verwachting zullen jaarlijks 1000 cursisten afzakken naar het chocolademekka. Is er dan geen enkel negatief kantje? Toch wel. Een maand geleden kondigde Barry Callebaut aan dat 33 bedienden hun baan kunnen kwijtspelen. De groep centraliseert ondersteunende diensten in het Poolse Lodz, waar de lonen goedkoper zijn. Maar de kans dat ze ook Belgische chocolade in Lodz gaan produceren lijkt uitgesloten. Wolfgang RieplZeker in de Verenigde Staten staat het merk Callebaut heel sterk in de horeca.