De investeringsmaatschappij Gimv heeft op basis van haar ervaring met start-ups een lijst opgesteld van tien criteria waaraan succesvolle CEO's beantwoorden. Als u voor een start-up wilt gaan werken of als businessengel wilt investeren, kunt u dit lijstje als leidraad gebruiken. "Dit is een lijst voor bedrijven die agressief de markt willen betreden en snel internationaal willen doorbreken. Het is niet voor bedrijven met lokale oplossingen", zegt Steven Coppens, partner technology bij Gimv.
...

De investeringsmaatschappij Gimv heeft op basis van haar ervaring met start-ups een lijst opgesteld van tien criteria waaraan succesvolle CEO's beantwoorden. Als u voor een start-up wilt gaan werken of als businessengel wilt investeren, kunt u dit lijstje als leidraad gebruiken. "Dit is een lijst voor bedrijven die agressief de markt willen betreden en snel internationaal willen doorbreken. Het is niet voor bedrijven met lokale oplossingen", zegt Steven Coppens, partner technology bij Gimv. 1. De CEO is gedreven. "Hij is geen grijs figuur en soms zelfs controversieel", zegt Coppens. "Hij heeft een bepaalde stijl en zet zich volledig in voor het bedrijf. Dit soort ondernemers is vaak een beetje gek. Ze lopen zich de ziel uit het lijf, draaien aanvankelijk weinig omzet en maken geen winst. Hun familie vraagt zich af waarom ze niet gewoon bij een groot bedrijf zijn gaan werken." 2. De CEO vertrouwt zijn team en werkt met hen samen. "Je moet voelen dat de CEO zijn teamleden vertrouwen geeft, want zij moeten het werk doen." 3. Het bedrijf denkt globaal, niet lokaal. "Kies geen start-up die enkel in België actief wil zijn. Het bedrijf moet globaal denken." 4. Zie het groots... "Probeer aan te voelen of de CEO de zaken groots ziet. In België word je vaak afgeschoten als je dat doet, maar het is van groot belang. Het managementteam is zich daarbij ten volle bewust dat het kan mislukken." 5. ... maar start klein. "De zaken groots zien is goed, maar ga je niet meteen zo gedragen door bijvoorbeeld een dure wagen te kopen en in business-class te vliegen. Kies voor een lean & mean-aanpak en verzaak aan luxe." 6. Het taalgebruik is eenvoudig. "Het management moet erin slagen in eenvoudige bewoordingen uit te leggen waarom hun start-up beter is dan de concurrentie." 7. De eerste klanten zijn verliefd op het product. "Neem contact op met de eerste klanten van de start-up om te kijken of ze spontaan jouw ambassadeurs zijn geworden." 8. Kijk naar het potentieel. "Professionals vragen zich af of ze wel het risico willen nemen te gaan werken voor een bedrijf dat nog geen winst maakt. Het is beter te kijken naar het potentieel: kan het bedrijf snel groeien en winst maken?" 9. Het bedrijf is zichtbaar. "De start-up treedt naar buiten, vertelt over zijn product en maakt naam als expert in zijn domein." 10. Toegang tot kapitaal. "Het is niet voldoende dat een start-up zijn financiering rond heeft gekregen. Je moet ook nagaan wie die financiers zijn: hebben ze voldoende middelen en zitten ze op dezelfde lijn als het management? Hebben ze bijvoorbeeld dezelfde internationale visie?" We vroegen aan zes mensen die bij een start-up betrokken zijn, welke kenmerken zij het belangrijkst vinden. BENNY DEBRUYNE