In december 2006 werd Olivier Sermeus (40) managing director van Mazda Motor Belux. Hij verliet Kia België, waar hij dezelfde functie had. De uitdaging bij Mazda trok hem aan. Het komt immers niet vaak voor dat je een bedrijf vanaf nul kan starten. Aanvankelijk was Mazda Motor Belux zowat een eenmansbedrijf met ondersteuning van Mazda Motor Europe in Leverkusen. Begin april kwam het Mazdateam van Beherman Auto over naar de Mazdavestiging in Willebroek....

In december 2006 werd Olivier Sermeus (40) managing director van Mazda Motor Belux. Hij verliet Kia België, waar hij dezelfde functie had. De uitdaging bij Mazda trok hem aan. Het komt immers niet vaak voor dat je een bedrijf vanaf nul kan starten. Aanvankelijk was Mazda Motor Belux zowat een eenmansbedrijf met ondersteuning van Mazda Motor Europe in Leverkusen. Begin april kwam het Mazdateam van Beherman Auto over naar de Mazdavestiging in Willebroek. Sermeus moet de achteruitsukkelende verkoopcijfers opkrikken. Beherman Auto heeft de jongste periode weinig geïnvesteerd in Mazda. Logisch, want de vruchten ervan zou het bedrijf zelf niet meer kunnen plukken. Sermeus: "We zijn in marktaandeel in België gezakt tot 0,6 %, terwijl het Europese gemiddelde van Mazda tegen 2 % zit. In Oostenrijk heeft Mazda 17 % marktaandeel, in Zwitserland 10 % en in Noorwegen 4 %. Het dalende marktaandeel is een typisch Belgisch fenomeen, in alle andere Europese landen stijgt het."België is goed voor 500.000 auto's op jaarbasis. Sermeus wil dat daar zeker 10.000 Mazda's tussen zitten. "Dat is 2 % en meteen ook onze doelstelling voor 2009. Die moeten we halen, niet alleen om onze visibiliteit te verhogen, maar ook om de rentabiliteit. Niet enkel voor ons als importeur, maar ook voor ons netwerk met meer dan 60 concessiehouders en 40 agenten." Sermeus ziet de evolutie positief in: "Tot eind 2010 hebben we gemiddeld drie lanceringen per jaar die gepaard zullen gaan met een zware marketingpush."Sermeus, die marketing studeerde, begon zijn carrière in 1988 op de verkoopafdeling van Rank Xerox. Wat later trok hij naar Leaseplan, waar hij aan de slag ging als leaseadviseur. Het was de start van een veertien jaar lange loopbaan in de leasewereld bij Leaseplan en KBC Autolease, waar hij directeur marketing & sales werd. Vanuit de autoleasing waagde hij de sprong naar de autosector. Eerst werd hij directeur marketing & sales bij MG-Rover België-Luxemburg. Hij klom er op tot managing director. Toen het moederhuis van MG-Rover in Groot-Brittannië in 2005 de boeken neerlegde, moest Sermeus de Belgische activiteiten stopzetten. Maar de autosector bleef hem bekoren: eerst met Kia, nu met Mazda. is: managing director van Mazda Motor Belux. Vrije tijd: tennis en paardrijden.AvP