"Het gaat om een wereldwijde reorganisatie," legt Peter Wuyts uit. Om verder te besparen, werden alle kleinere kantoren van de Amerikaanse technologieleverancier 3Com met ingang van 1 mei gesloten. Frankrijk en Nederland verschijnen nog wel op de radar van het Californische hoofdkantoor, België is te klein voor een lokale aanwezigheid. Wuyts werd bedankt voor bewezen diensten, en ook zeven medewerkers kregen hun ontslag.
...

"Het gaat om een wereldwijde reorganisatie," legt Peter Wuyts uit. Om verder te besparen, werden alle kleinere kantoren van de Amerikaanse technologieleverancier 3Com met ingang van 1 mei gesloten. Frankrijk en Nederland verschijnen nog wel op de radar van het Californische hoofdkantoor, België is te klein voor een lokale aanwezigheid. Wuyts werd bedankt voor bewezen diensten, en ook zeven medewerkers kregen hun ontslag. Het verhaal klonk een jaar geleden nochtans heel anders. Toen was België voor 3Com een groeiregio, belangrijk genoeg om een nieuw lokaal kantoor te openen. De Belgische activiteiten werden losgekoppeld van het Benelux-kantoor in de buurt van Amsterdam en de twee mensen die in ons land actief waren, kregen er vijf nieuwe collega's bij. "Eind april kreeg het hele Belgische kantoor plots een mail die ons opriep de volgende dag naar Nederland te komen voor een belangrijke vergadering. We werden allemaal samen op de hoogte gebracht, dus ik heb het slechte nieuws niet zelf hoeven overmaken aan mijn werknemers," legt Wuyts uit. Niet dat hij de bui niet zag hangen. Toen het ministerie van Financiën half april een leverancier zocht voor 28.000 Voice over IP-telefoons en het bijbehorende netwerk, was 3Com een van de kandidaten. Uiteindelijk haakte het bedrijf kort voor de toekenning van het contract af en ging de opdracht naar Cisco. "Er kwamen rechtstreekse orders vanuit Californië om ons terug te trekken, niet echt normaal voor een project van die omvang," vertelt Wuyts. Wuyts werd aangetrokken als country manager, nadat hij vier jaar lang de distributie van 3Com-producten in goede banen had geleid. "Het was erg boeiend om die verantwoordelijkheid te krijgen, om zelf een lokale strategie te kunnen uitstippelen," vertelt Wuyts. Ook het aanwerven van nieuwe mensen vond hij leerrijk. "Als country manager ben je veel meer met het menselijke aspect van zakendoen bezig, daar kwam ik als distributieverantwoordelijke veel minder mee in contact."Gedurende zijn periode aan het hoofd van 3Com België veranderde het bedrijf bovendien van aanpak. "3Com werkte vroeger uitsluitend via distributeurs, een wereldje dat ik ondertussen goed kende. Tegenwoordig worden er echter rechtstreeks contacten met grote klanten aangeknoopt, waardoor ik vanuit mijn nieuwe positie een veel bredere kijk op de Belgische ICT-wereld gekregen heb," zegt Wuyts. Die ervaring wil hij in de nabije toekomst zeker nog aanspreken, want na twee weken thuiszitten, heeft Wuyts ondertussen plannen voor een eigen bedrijf. "Er is nog niks definitief, maar ik zou me willen richten op Amerikaanse technologiebedrijven die hier wel producten op de markt hebben, maar nog geen lokale organisatie hebben uitgebouwd. Mijn rol kan puur adviserend zijn, maar misschien kies ik er ook voor om hen hier concreet te vertegenwoordigen."R.C.Een goed jaar terug was ons land een groeiregio, vandaag is België te klein voor een lokaal 3Com-kantoor.