Verschillende Belgische banken kondigden recent nog aan dat ze gaan snoeien in het kantorenbestand, omdat ze vaststellen dat hun klanten steeds meer verrichtingen online doen, en dus minder nood hebben aan fysiek contact met de bankdirecteur. "Wij zien dat niet: 72 procent van onze 3 miljoen klanten gaat minstens één keer per jaar naar een bankkantoor. Gemiddeld ontvangt elk kantoor vijftien bezoeken per dag, goed voor 2,2 miljoen bezoeken per jaar", luidde het vrijdag. Falque wees erop dat die bezoeken starten op 18 jaar, "zodra men financiële plannen begint te maken". Dan is de nabijheid van expertise van groot belang, want "voor veel mensen blijft financiële materie heel moeilijk". De persoonlijke band tussen klant en bankdirecteur zorgde er ook voor dat zelfs tijdens de financiële crisis, KBC amper klanten verloor. Andere banken snoeien ook in hun netwerk om kosten te besparen. Maar bij KBC ligt de cost-incomeratio hoger, aldus de CEO. Hij wees er ook op dat via natuurlijk verloop 600 personeelsleden per jaar afvloeien, terwijl de groep ongeveer 400 nieuwe functies per jaar moet invullen. Ook daar kan dus worden bespaard. (Belga)

Verschillende Belgische banken kondigden recent nog aan dat ze gaan snoeien in het kantorenbestand, omdat ze vaststellen dat hun klanten steeds meer verrichtingen online doen, en dus minder nood hebben aan fysiek contact met de bankdirecteur. "Wij zien dat niet: 72 procent van onze 3 miljoen klanten gaat minstens één keer per jaar naar een bankkantoor. Gemiddeld ontvangt elk kantoor vijftien bezoeken per dag, goed voor 2,2 miljoen bezoeken per jaar", luidde het vrijdag. Falque wees erop dat die bezoeken starten op 18 jaar, "zodra men financiële plannen begint te maken". Dan is de nabijheid van expertise van groot belang, want "voor veel mensen blijft financiële materie heel moeilijk". De persoonlijke band tussen klant en bankdirecteur zorgde er ook voor dat zelfs tijdens de financiële crisis, KBC amper klanten verloor. Andere banken snoeien ook in hun netwerk om kosten te besparen. Maar bij KBC ligt de cost-incomeratio hoger, aldus de CEO. Hij wees er ook op dat via natuurlijk verloop 600 personeelsleden per jaar afvloeien, terwijl de groep ongeveer 400 nieuwe functies per jaar moet invullen. Ook daar kan dus worden bespaard. (Belga)