Deltour ziet verschillende verklaringen voor de crisis in de mediasector. Er is de slabakkende economie die weegt op de advertentie-inkomsten. "Dit wordt zeker gevoeld in de tijdschriftensector, want die zijn sterk afhankelijk van reclame." Daarnaast is er de structurele gedragswijziging van de gebruiker, die door de komst van nieuwe technologieën steeds minder voor papier kiest en meer digitale content leest. "Dat is vooral bij jongeren het geval, die bovendien ook sterk gewend zijn aan gratis content", aldus Deltour. Tot slot is er voor de tijdschriftenmarkt nog specifiek de concurrentie van de kranten, die in het weekend met gratis magazines uitpakken. Specifiek voor Sanoma verwijst de vertegenwoordiger van de journalisten naar het feit dat de uitgever deel uitmaakt van een internationale, beursgenoteerde groep. "Zij maken de rekeningen, en stellen vast dat er slechts twee sterke markten zijn (Finland en Nederland). De zwakke willen ze afstoten." Deltour wijst erop dat dezelfde strategie ook op Belgische niveau door Aimé Van Hecke wordt gehanteerd: vier sterke merken overhouden. De AVBB had vandaag verwacht dat er een aankondiging zou komen bij Sanoma, maar is toch verrast door de omvang. "We hadden meer een ingreep verwacht zoals in Nederland (waar de uitgever snoeit in portefeuille en personeelsbestand, nvdr)", aldus Deltour. Het is nu bang afwachten wie er zal opdagen om de Sanoma-titels over te nemen. De journalistenvereniging hoopt alvast op een authentiek mediabedrijf, dat affiniteit heeft met de journalistiek en voldoende investeert in zijn redacties. "Ook een Belgische overnemer zou niet slecht zijn. Die kent de markt." Sanoma telt volgens de AVBB 65 vaste journalisten die exclusief voor het bedrijf werken. "Het zou jammer zijn als de groep wordt geliquideerd, dan zijn er in één klap 65 banen weg", waarschuwt Deltour. (Belga)

Deltour ziet verschillende verklaringen voor de crisis in de mediasector. Er is de slabakkende economie die weegt op de advertentie-inkomsten. "Dit wordt zeker gevoeld in de tijdschriftensector, want die zijn sterk afhankelijk van reclame." Daarnaast is er de structurele gedragswijziging van de gebruiker, die door de komst van nieuwe technologieën steeds minder voor papier kiest en meer digitale content leest. "Dat is vooral bij jongeren het geval, die bovendien ook sterk gewend zijn aan gratis content", aldus Deltour. Tot slot is er voor de tijdschriftenmarkt nog specifiek de concurrentie van de kranten, die in het weekend met gratis magazines uitpakken. Specifiek voor Sanoma verwijst de vertegenwoordiger van de journalisten naar het feit dat de uitgever deel uitmaakt van een internationale, beursgenoteerde groep. "Zij maken de rekeningen, en stellen vast dat er slechts twee sterke markten zijn (Finland en Nederland). De zwakke willen ze afstoten." Deltour wijst erop dat dezelfde strategie ook op Belgische niveau door Aimé Van Hecke wordt gehanteerd: vier sterke merken overhouden. De AVBB had vandaag verwacht dat er een aankondiging zou komen bij Sanoma, maar is toch verrast door de omvang. "We hadden meer een ingreep verwacht zoals in Nederland (waar de uitgever snoeit in portefeuille en personeelsbestand, nvdr)", aldus Deltour. Het is nu bang afwachten wie er zal opdagen om de Sanoma-titels over te nemen. De journalistenvereniging hoopt alvast op een authentiek mediabedrijf, dat affiniteit heeft met de journalistiek en voldoende investeert in zijn redacties. "Ook een Belgische overnemer zou niet slecht zijn. Die kent de markt." Sanoma telt volgens de AVBB 65 vaste journalisten die exclusief voor het bedrijf werken. "Het zou jammer zijn als de groep wordt geliquideerd, dan zijn er in één klap 65 banen weg", waarschuwt Deltour. (Belga)